lördag, november 05, 2005

Isärhållandet av pumpor och kransar.

Det är förvånande att människor har så svårt med almanackan att det inte ens vet vad det är för dag. Det är ännu mera förvånande att människor inte bryr sig om att ta reda på fakta om saker de är osäkra på. Om jag ska baka till exempel så brukar jag ta fram ett recept istället för att gissa hur man gör, eller bara titta genom fönstret in till grannen och försöka se hur hon gör. Normalt logiskt tänkande.

På samma sätt så brukar vuxna människor normalt sett ha förvärvat ett viss mått av källkritik. Behöver man tips om aktiesparande så går man inte till någon som just gått i personlig konkurs. Vill man ha ett grillrecept ber man inte farbror Hans som alltid serverar förkolnade fläskfilé om sommaren. Så VARFÖR människor, tror ni att ICA eller TV3 ska ha koll på när Halloween infaller???!!!

För det första vill jag påtala att jag gillar Halloween och firar den själv. På mitt skrivbord står just nu två porslinspumpor, jag har en halloweenbild som bakgrundbild på datorn, och på halloween på brukar vi äta gott och ha passande servetter. Grejen är bara att det här gör vi på Halloween, alltså den 31 oktober.

Det är klurigt det här, men jag ska förklara:
Halloween (All Hallows Eve) är den ursprungliga helgen, en tradition från Irland, som alltid ligger den 31 Oktober. Som med alla andra högtider (exempelvis julen och midsommaren) gillade inte kyrkan det hedniska firandet, och för att försöka få bort det la kyrkan därför en egen helg på samma dag.
Alla Helgons Dag låg alltså länge även i Sverige den 1 November (och kvällen före kallades då för Alla Helgons afton/Alla helgonaaftonen). Tittar man i almanackan ligger den fortfarande där, men det egentliga firandet flyttades på 1950-talet till söndagen närmast efter för att människor skulle få vara lediga och kunna uppmärksamma dagen ordentligt. Det innebär att vart sjunde år, när den 1 November infaller på en söndag, kommer Alla Helgons Dag att firas på söndagen den 1 NOvember och Alla Helgons afton (den kväll man tänder ljusen på gravarna) infaller då på den 31 Oktober, samtidigt som Halloween. Men alla övriga år hamnar alltså Halloween och Alla Helgonaafton (i Sverige) på olika dagar, och stör inte varandra alls.

Förtydligande:
Halloween infaller alltid den 31 oktober.
Alla Helgons Afton/Alla helgonaafton infaller lördagen efter den 31 oktober (och endast vart sjunde år råkar de hamna på samma dag).

Eftersom vi i Sverige faktiskt har möjligheten att alltså hålla i sär Halloween och Alla Helgons Dag så tycker jag att vi ska göra det. Det tycker tyvärr inte ICA som plockat fram sitt Halloweenpynt till denna helg, eller TV3 som önskar alla en trevlig Halloween denna helg och passar på att sända spökfilmer.

Massor av människor är arga på att vi firar Halloween, och det kan jag förstå, eftersom de inte brytt sig om att ta reda på att dessa två helger inte infaller samtidigt. Det är som att bli sur över att vi både firar jul och nyår.

Att det är en amerikansk helg är inte bara felaktigt, utan också oanvändbart som argument, eftersom de flesta som tar till detta som moteld mot just Halloween tycker att Alla hjärtans dag eller Fars och Mors dag är trevliga saker. Varför måste en helg vara dålig bara för att den är ny?

Det är alltså inget problem att de som vill kan fira Halloween den 31 Oktober, och vart sjunde år får man väl då välja vad man känner för. Andra alternativ är ju att det år dagarna sammanfaller kan man göra ett undantag och fira Halloween den fredagen den 30 Oktober, Alla Helgons Afton på lördagen den 31 Oktober och sedan Alla Helgons dag på söndagen. Jag tror inte att de flesta av oss ändå spenderar hela helgen till att tänka på de döda, vi klarar nog oss med två dagar till det. Nog om det.

När jag var liten så gick vi alltid i kyrkan på Alla helgonaafton. Vi satte ljus på gravarna, och la dit en krans innan vi gick in i kyrkan. Det var ett av de få gånger på året vi gick i kyrkan faktiskt, julottan däremot har min familj alltid tagit för vana att spendera sovandes hemma i sin egen säng. Medan vi satt i kyrkan hann det bli mörkt, och när gudtjänsten var slut gick alla ut på kyrkogården där nu alla ljusen brann i vintermörkret. Sen ställde kören upp sin på kyrkogården och sjöng Härlig är jorden, och vi stod där i mörkret och lyssnade. Det var så stämningsfullt och fint och jag har alltid älskat den psalmen sedan dess.

Jag går inte i kyrkan nu. Det känns inte rätt när jag bor så långt ifrån min familj och kören på kyrkogården. Så jag stannar hemma i stället, men jag tänker på dem och önskar att jag var där och fick se de tända ljusen. Nu tänder jag ett eget ljus på varje grav istället, när jag kommer "hem" till jul. Istället stannar jag hemma och kramar dem i min närhet som jag når och som är i högsta grad levande. Och sen tänker jag på min döda morfar som klädde ut sig till spöke en mörk augustikväll för att skrämma oss barnbarn, och hur han skrattade där bakom det stora vita strandparasollet han använde som kostym. Han hade nog gillat Halloween.

Dagens citat:
"Heh Heh Heh! Lisa! Vampyrer är bara påhittade, precis som älvor, troll och eskimåer."
/Homer Simpson

Inga kommentarer: