söndag, november 27, 2005

Julestök

Efter en fredagskväll med god middag samt chokladpudding och grädde (är inte det juligt?) så gick gårdagen till handling. Vi åkte in till Hemköp och handlade. Hittade äntligen julklappar till mormor och farmor, varsina duntofflor i mörkblått, jättefina. Hittade dessutom en jättefin oljelampa med granris i till pappa. Slutligen köpte vi äntligen, efter 3 års exil, nya julljusstakar att ha i fönstren. Vi har säkert 6-7 stycken, men de ligger i Småland i ett förråd, och under sommrarna när vi är där så är det ganska svårt att minnas att ta med sig dem hem. Men nu äntligen har vi ljusstakar igen, så att grannarna inte behöver tro att vi bojkottar julen.

Ljusstakarna åkte alltså upp igår. Idag har jag plockat ner alla våra videoband från bokhyllan (eftersom vår video ändå är trasig och vi knappast kommer att köpa en ny) så nu får vi plats med alla böcker igen. De små pappersälsklingarna har stått i dubbla rader alldeles för länge. Slutligen har jag också varit på vinden och hämtat ner julpyntet och pyntat lägenheten. Vi åker ju bort över julen, så för att få njuta av det är det bäst att sätta upp det genast. I flera år, efter att jag flyttat in till sambon, gjorde jag mig till och skulle försöka att pynta i etapper och spara julpyntet till iaf veckan innan julaftonen. Resultatet blev att julpyntet aldrig kom upp, jag har helt enkelt inte ork till mer än 1 pyntning. Men nu är det väldigt mysigt och fint här iaf.

Ikväll ska vi dricka glögg och äta någon sockrig bulle och titta på tv och alla tända ljus. Speciellt de i änglaspelet, som jag ägnade patetiskt mycket tid åt att montera. Är det inte meningen att de ska vara enkla att sätta ihop?? Jag fick änglaspelet av farmor förra året, och eftersom jag till skillnad mot så många andra, inte fått änglaspel så att de står en upp i halsen så tycker jag att de är hemskt vackra.

Jag har spelat Lars Vegas Trios julskiva under pyntningen. När jag var liten så hade vi en speciell skiva, med en låt som heter Tomtarnas vaktparad i början, som alltid skulle spelas när man pyntade eller klädde granen. Låten är så fin och mysig och man kan nästan se en hel orkester med småtomtar marschera genom rummet. Men idag fick det alltså bli bra med Lars Vegas Trio, och den underbara låten "Snart så kommer Kalle och hans vänner".

Imorgon ska jag jobba på ett nytt jobb. Innan ni blir jätteglada för min skull (för det blir ni väl?!) så måste jag förklara att det är ett "ring-så-frågar-vi-jobb" till, fast nu på dagtid och med samtal till framförallt företag. Det hade naturligtvis varit mycket trevligare att få ett av de där jobben jag väntar besked om, som är inom min yrkesinriktning, men man kan inte få allt.

Så; Trevlig första Advent till er allihop! Tänd ett ljus och ha det lite mysigt nu.

Dagens citat:
"Gröt till barnen, sprit till pappa, snart så kommer Kalle och hans vänner.
Disk till mamma, sömn till mormor, snart så kommer Kalle och hans vänner!"
/Lars Vegas Trio firar jul

Inga kommentarer: