måndag, november 21, 2005

Välkommen hem.

Jag gillar inredning. Det kan man inte tro när man ser vår lägenhet. Av flera skäl.

För det första så är det inte så välstädat. När jag och syrran bodde hemma, och mamma var desperat och nedbruten för att vi verkade sakna allt av hennes ordningssinne och pedantiska fömåga att hålla städat, så hävdade vi stenhårt att vårt ordningssinne skulle komma till sin fulla rätt den dagen vi fick större utrymme, alltså ett eget hem. Mamma trodde inte på vår logik, att det självklart var lättare att hålla det fint i ett större hem än i ett enda rum, eftersom man kan ha en logisk plats för alla prylar om man har det större. Jag kan inte svar för min syster, men när det gällde mig så fick jag iaf rätt. Jaghar det mycket finare och mera välstädat hemma idag än mitt rum någonsin var. Därmed inte sagt att det är speciellt välstädat... Så jag väntar fortfarande på att få ett större hem, så att man inte behöver byta kläder i hallen och sortera papper på soffbordet. Men städar gör jag faktiskt, senast idag.

Min andra ursäkt är en annan typ av lathet. Jag tycker helt enkelt att det känns trist att lägga ner energi på ett hem som man vet att man ska flytta ifrån. Andra människor målar om varenda rum så fort de flyttar in någonstans. Det har aldrig hänt att vi målat om en enda vägg. Den dagen vi bestämmer oss för att sälja ska vi dock måla om både här och var, och hoppas på att katten inte hinner ha sönder tapeten igen, innan lägenheten är såld. Hur som helst, det är alltså inte så att jag saknar idéer för vårt hem eller denna planlösningen. det skulle bara kännas så sorgligt att göra av med sina drömrums-inredningar på lägenheter som man sedan ska lämna.

Det tredje som fattas är självklart pengar. Jag älskar att shoppa inredningsprylar (ägnade bland annat lördagen åt att tassa runt i ett antal inredningsbutiker och stirra drömskt på allsköns varor) men som sagt, man får väl råd en dag. Tills dess är jag nöjd med att hitta någon pryl då och då, och undvika att byta gardiner (något annat jag finner jättetrist).

Trots den bristande inredningsaktiviteten i vår egen lägenhet så sitter jag gärna och drömmer om hur det ska se ut när jag får ett permanent hem, med massor av rum (nåja, ett par stycken iaf) och lite pengar att spendera. Faktum är att jag sysslat med detta drömmande ända sedan jag var liten och inte kunde sova. Då fantiserade jag ihop hela hus, och hela inredningen. Jag brukade ta mig igenom ett rum ungefär, innan jag somnade. Så på det sättet har jag egentligen inrett ett flertal hus, det är bara det att jag aldrig får tillfälle att bo i dem.

Nu för tiden så drömmer jag hellre framför olika inredningsprogram och tidningar. Senast ägnade jag fredagskvällen åt att gotta mig i det senaste "Nya Rum", där Ernst inredde ett rum i modernn-allmoge-stil. Det blev hysteriskt fint och jag vill bo där nu. Undrar vad det ligger?

Jag har lagt till några nya länkar förresten. Husmusen har idag med ett roligt inlägg om Ernst och hans "lite speciella" uttalanden. Jag ger er ett smakprov här under, ett citat jag hoppas stämer, för min egen lägenhets skull iaf...

Dagens citat:
"När en katt ligger och sover i ett rum finns det inte mycket mer för en inredare att göra där."
/Ernst

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du gör som du vill så länge jag får mitt datarum med allsköns grabbiga attribut som Djurgårdsposters och annat fint. Nån spets ska inte synas så långt ögat nåt.

Skogsrået sa...

*fnys*
Vadå spets? Det finns ingen '@%*§§ spets i vår lägenhet!
Precis som att övriga lägenheten ser ut som ett dockhus...

Anonym sa...

Ernst ja Den kommentaren var då det enda vettiga den
velourgubben fått ur sin mun.Annars är det mest "jag ritar ett kryss förstår ni och så borrar jag mitt i krysset,så blir det rätt"
Vem tror han att han talar till ett gäng utomjordingar som springer o ritar kryss för att det är kul på väggarna, Eller är det Zorro han tänker på men då borde han rita ett Z o då kunde det bli roligt med hans borrhål.Och hans stenar o snören överallt...suck