fredag, november 25, 2005

Lokala traditioner.

Jag skrämmer nog grannarna. Sambon skrämmer man inte så lätt, han är härdad efter alla år ihop. Julen har kommit till kvarteret Hörnet *figurerat namn*. Julen har kommit och det går inte att stoppa den längre.

Igår började jag lite lätt med att lyssna på en ny julskiva från "Victoria Secret - Christmas eve and Christmas morning". Rätt så bra, med en massa gamla godingar man inte hört på länge, och med klara skillnader mot alla andra Julskivor som pumpas ut varje år. Idag när jag vaknade så snöade det, och då gick det inte att hejda sig längre. Egentligen så brukar jag tända ljus och gå utomhus och sjunga "Vi ser det snöar" när det första snön kommer, det gjorde altid jag och syrran när vi var små. Men nu när man bor i stan försökte ag hålla en lite lägre profil, så jag har rockat loss till Britney Spears "My only wish", den perfekta jullåten, medan jag lagade middag istället. Hur mycket grannarna såg av min "adventsdans" vet jag inte, men ingen har ringt på och viftat med någon ny vit kofta iaf..
Av bara farten försökte jag vika rosor av servetterna, resultatet blev sådär... Instruktionerna kommer från Husmusens sida förresten.

Jag bakar aldrig. Dels för att jag inte är så hemskt intresserad och framför allt därför att jag gärna smäller i mig allt fikabröd genast om jag skulle ha något hemma. Eftersom det beteendet inte riktigt låter sig kombineras med den 1,5-års viktväktar-diet jag ägnar mig åt, så blir det helt enkelt inget bakat här hemma. Förra årets lucia köpte jag lussekatter, men i ärlighetens namn så smakade de skit. Eller skit och skit, nu har jag ju inte riktigt erfaranheter nog att backa upp det uttalandet med (tack och lov) men de smakade definitivt inte saffran i alla fall. Så därför så har jag bestämt mig för att baka lussekatter i år. Sambon log, överväldigad av nyheten och förklarade sig helt nöjd med "Småländska lussekatter". De "stadskatter" han är van vid har pärlsocker ovanpå, det har inte bondkatterna. Julen är konstig i Stockholm... *l*

Julklapparna är på gång, jag har avklarat hälften i alla fall. Var på stan med E förra helgen, eftersom E var i behov av att börja titta efter julklappar. Efter 5 timmar på stan kom Cee hem med en stor kasse full av julklappar och en tom plånbok. E snavade över en hudkräm som hon kände sig tvingad att köpa. (Be mig inte förklara hur detta tvång yttrade sig, jag har ingen aning, kanske som en liten ilsken svartalv, eller möjligen som en stickande känsla bakom ena örat, jag vet faktiskt inte. Mina tvingade känslor berör mest julklappsinköp, och de känslorna lever jag ju ut =)

Det var riktigt roligt att gå på stan. Det kändes som en typisk tjejfilm från 80-talet, där huvudpersonerna (vi) sprang runt i gallerian och smörjde in sina händer med krämproverna, testade parfymer och letade igenom 3 sminkbutiker efter en ögonskugga i rätta gröna nyans till mig. Sen gjorde vi slut på de sista pengarna på en kinakrog och prommenerade hela vägen hem. det var hysteriskt roligt och resulterade som sagt var i en hel hög med julklappar.

Jag har handlat några julklappar idag också (tack Gud för internethandel) och försöker att komma på vad jag ska önska mig i julklapp. Jag behöver en hel hög med nya kläder, eftersom de jag har inte sitter kvar uppe, men det går inte att önska sig, för jag har ingen aning om vad jag har för storlek. Sist jag köpte kläder hade jag storlek 50 och uppåt. Nu kan det vara allt mellan 40 och 48. Jag har inte provat kläder på en normal avdelning på säkert 5 år, så jag vet knapapt hur man gör. Men jag måste ha något ny tröja till jul så förr eller senare måste jag ta mig in i en normal affär och se vad jag har för storlek. Kan vi inte unisont allesammans hoppas att jag ramlar över en stor bunt pengar imorgon, så jag kan kan köpa nya jeans?

Jag ska köpa ost i julklapp, till min far. Det finns en ostbutik i city och jag ska hitta de knäppast ostarna i hela butiken och ge honom en korg med dem. Undrar om man kan sätta ett tidlås på, så att ångorna inte kan börja sprida sig innan vi återvänt till vårt hem på betryggande 35 mil bort??

Måste köpa några adventsljusstakar, får se om det blir imorgon. December börjar snart och det är hög tid att börja fira jul. Efter julaftonen är det ju inte alls lika kul, så det gäller att ha firat så mycket som möjligt innan dess. För den som känner för att börja lika tidigt som jag så rekomenderar jag Nu är det jul igen! en julblogg som ni hittar här i länklistan.

Ikväll inleder vi julen med chokladpudding och grädde,. God jul på er!

Dagens citat:
Ni vet väl att det heter Rammlösa och inte Raamlösa, som dom där språkimbecillerna i Stockholm inbillar sig. Men dom säger väl saamlag också!
/Ur Sten Broman - En man med kontrapunkter

4 kommentarer:

Anonym sa...

Själv inledde jag min "snöiga jul" ihop med dem som röker utanför fabriken med gallergrindarna i ett vindpinat Malmö huttrandes klockan 07 på morgonen. Snön öste ner och slasket stänkte på oss av lastbilarna som dundrar förbi där vi stod.

Anonym sa...

Thank you!
[url=http://slhsompj.com/nzis/tfnx.html]My homepage[/url] | [url=http://indqoczq.com/bxqq/njzp.html]Cool site[/url]

Anonym sa...

Thank you!
My homepage | Please visit

Anonym sa...

Thank you!
http://slhsompj.com/nzis/tfnx.html | http://pmjytxdb.com/oblv/eomx.html