fredag, november 18, 2005

Tro på träd?

Alla behöver goda grannar säga det, eller i alla fall sjungs i någon sunkig gammal tv-intro-låt. Jag håller med om det, fast misstänker att min definition på "god granne" är något annorlunda än andras, för att inte säga att den är ganska vrång (som Herr Haber säger i "Sunes sommar").

Jag vill ha grannar som aldrig någonsin skulle få för sig att ordna gårdsfester. Gårdfester förutsätter att man vill umgås med sina grannar, det gör inte jag. Jag kan inte tänka mig något sämre urvalskriterie för vänskap än att vi bor i samma hus.

Jag vill ha grannar som inte för en väldig massa liv, men som samtidigt inser att man får bjuda på ett visst mått av oljud när man bor i ett "flerfamiljshus" (som det så fint heter). Vill man ha det totaltyst så får man banne mig flytta ut i skogen!! Jag fattar verkligen inte hur man kan bosätta sig i ett hyreshus och bli upprörd över att någon går på sitt golv, stänger sin dörr eller till och med har mage att gå på toa eller spola lite i kökskranen på natten!! Herregud, inte kan människor få dricka ett glas vatten efter 11 på kvällen, för då stör vi Janssons...

Jag förklarade detta för en tjurig granne ikväll. Han var inte lika villig att se min poäng, trots att det inte var jag som var upphovet tills hans förtret. Jag avskyr mina grannar. Och det är därför jag sitter i styrelsen i vår bostadsrättsförening. För att jag hatar dem, och vet att någon måste avstyra idiotprojekt. Jag lovat att jag faktiskt fyllt denna funktion både en och två gånger.

Vill man hitta hemska grannar så finns det tydligen fina exempel i Malmö har jag läst i tidningen idag... Och nej, det är INTE vårt hus som blivit smygfilmat, och NEJ det är varken jag eller sambon som hållt i filmkameran. Det enda som filmats med vår kamera är groteska 2000-versioner av "Fanny och Alexander", fast den version vi upplever på jularna är full av en skock betydligt mer högljudda barn än lilla Fanny och Alexander. Samt att de vuxna i vår julfilm inte är äckliga grisar, eller tafsar på varandra. Gud vad jag hatar Bergman.

Det växer ett träd på vårt tak. Det är sant. Vi har ingen takterass, fast man skulle önska det. Trädet sägs finnas på vårt tak och har tydligen flyttat på någon takpanna och sedan slagit rot där. Det ska tydligen synas från gatan. Det är från och med imorgon min gladlynta uppgift att ringa fastighetsskötaren och meddela detta. Samt att på något sätt be honom att dels ta bort trädet, och dels låta oss behålla det (för vi vill inte skiljas från vårt träd, utan plantera det på gården). Det finns ingen hejd på alla komplikationer och missförstånd, för att inte tala om samtal till närmaste psykklinik som detta samtal till fastighetsskötaren kan bära med sig. Jag funderar uppriktigt på att ringa anonymt.

*hypotetiskt telefonsamtal til fastighetskötaren*

- Hej det här är Cee i bostadsföreningen Hörnet.
- Jaså, hejsan.
- Jo det är så att vi har ett träd på taket. Tror vi.
- Jaha? Ett träd på taket?
- Ja, och nu undrar jag om ni kan ta bort det, nästa gång ni är här. Vi andra vill helst inte ge oss upp på taket.
- Men om ni inte vill upp på taket, varför har ni planterat träd där då?
- Nja, vi har inte planterat något träd, det bara var där en dag... fast nu när vi sett det så vill vi ju ha bort det. För det kan ju komma in vatten och bli mögel under taket...så..
- Jag hänger nog inte riktigt med här...
- Ja alltså, om ni kan ta bort trädet från taket och sätta tillbaka takpannan, så att det inte kommer in vatten och blir mögel?
- Men vadå, takpannan???
- Ja trädet sitter där.
- Ehh (prasslar med telefonkatalog för att hitta nummer till psyk-akut)... jo vi kan ju titta på det.
- Ja.. det vore bra. sen kan ni bara kasta ner trädet på gården, så tar vi hand om det.
- Ska vi bära ner trädet på gården??
- Ja alltså, vi vill behålla det, och plantera det på gården.
- Men... (universum imploderar av all ostrukturerad information och förvirran).

Jag hade nog föredragit att ringa om en filmande man i lägenheten mitt emot. Det är ju iaf en trolig anledning till samtal. Förutsatt att jag hittar trädet imorgon, jag har alltså inte sett det själv. Men jag har fått det berättat, så det ska vara sant. Jag undrar om den granne som berättade detta är uppdaterad på fenomenet Klintbergare..?

Dagens citat:
Fantasi är viktigare än kunskap.
/Albert Einstain



1 kommentar:

Anonym sa...

Tror att du får gratis mat o husrum på närmsta psyk-klinik Bäst att du ringer anonymt, säg att du heter Anna Pettersson eller om ni har någon knasig granne (vilket verkar högst sannolikt,) efter vad man kan utröna av din blog,Sen om det är en "gran" som slagit rot så blir det svårt med omplanteringar de gillar inte sånt.Kan det vara en ek? Snarare ett körsbärsträd som någon fågel kackat ut på ert tak
Tycker hela historien drar lite åt Klintbergare,,men man vet aldrig. Ser fram emot fortsättningen...