söndag, november 13, 2005

Jag undrar om Marx gillade getost?

Det är jobbigt med saker som tar slut så fort man kommit igång med dem, eller när man ägnat massor med tid åt ett projekt som sedan visar sig vara totalt meningslöst. Det är sådant som skapar galna människor som slänger blommor från balkonger och skriker på gatorna.

Jag ägnade fredagen åt att söka jobb. Nu för tiden så söker man ju jobb hemifrån, framför datorn, för det mesta. Det är ju en fördel, att man inte behöver stå och köa utanför en taskig grå fabrik i väntan på att någon ska öppna ett fönster och skrika ut i snålblåsten att en plats blivit ledigt, och sen rör sig kön sakta frammåt. Som i en gammal film om den hunsade arbetarklassen från 1960 eller nåt annat deprimerande och svartvitt.

(Om sambon läser det här så kommer han att bli besvärad igen, ungefär som häromdagen när jag råkade säga "marxistisk" just när vi passerade ett annat par ute på gatan. Sambon såg hemskt besvärad ut och kved att jag inte fick säga sådana saker. Det är bara pretatiösa människor som dricker rödvin och är konstiga som sitter och pratar allvar och slänger ur sig saker som "marxism-leninism" och sånt, och om andra människor hörde oss säga sådna saker kunde de ju tro att vi fejkade ett "djupt samtal" och försökte att vara speciella eller nåt. Jag skrattade rått åt honom och påpekade att jag faktiskt hade sagt det i en mening, med ett innehåll -som viserligen inte alls hade med Marx att göra, men ändå var rätt i det sammanhanget- och att jag alltså inte bara sagt det för att vara cool. Sen teater-skrek jag "marxism" resten av vägen till ICA medan sambon såg besvärad ut. Jag är grym ibland...)

Arbetssökande var det ja. Jo jag hade just lagt eftermiddagen på att söka en hög med jobb, vilket var välbehövligt och förhoppningsvis kommer att visa sig vara till nytta. Det fanns iaf 2 olika jobb som jag verkligen skulle vilja ha. Det som var irriterande var dock att efter att jag lagt iaf en halvtimme på att skriva ihop en bra ansökan till ett jobb, och slutligen skickar den, så dröjer det inte mer än 1 minut innan jag får svar. "Den personal som skulle sluta har kommit tillbaka och därför är tjänsten inte längre ledig." Nähä, vad fint för er. Det hade varit ännu finare om jag vetat det innan jag lagt en halvtimme på att söka jobbet, som fortfarande låg ute på ams sida. Grrr, morr.

På söndgar går det numera en bra ny serie, "The mountain". Den handlar om en familj och deras skidort, samt deras onda konkurrent-familj som äger ett hotell på samma ort. Lite som ett modernt Dallas, fast med liftar istället för oljeborrar. Så jag började kolla på den, såg hela första säsongen, och tänkte att här har jag en serie att följa länge. Därefter visade det sig att serien lagts ned efter första säsongen, de har alltså bara gjort 13 avsnitt totalt. Så nu är jag sur över att ha upptäckt en sådan jättebra serie, men inte få mer än 13 avsnitt. Och jag begriper inte varför TV3 köper in en serie som de inte kan säda fler än 13 avsnitt av!? Är det för att den är så billig eller?

Mina glasögon är fortfarande dåligt putsade, jag vet inte hur jag ska göra. Jag har 2 putsdukar och ett speciellt putsmedel i en liten flaska som jag fick hos optikern, men inget hjälper. Snart så går jag tillbaka till optikern och ber dem att putsa glasögonen åt mig. Har man inte blivit dumförklarad innan så lär man ju bli det då. Slänger jag in något om Marx också i diskussionen så ringer de på vaktbolaget, hehe.

Idag är det Fars dag. Min far fick marmelad. Eller rättare sagt så fick han marmelad, äppelcidervinäger och äppelchutny i en fin låda. Han och sambon provsmakade marmeladen när jag ringde. Min pappa gillar mat så det var en bra present tror jag. Han talar ofta om sin älsklingsrätt, vilket oftast är den rätt han åt senast.

Annars gillar han att uppäcka alternativa sätt att använda sig av mat, förutom att äta den. Nöjdast är han med den revolutionerande form av "mat-tortyr" han utsätter alla unga män för, speciellt sina döttrars pokjvänner som gör sitt bästa för att visa sig från sin bästa sida. Då brukar han bjuda dem på småländsk brunch, som i hans fall består av youghurt med flingor samt makrill i tomatsås på limpmacka. Unga män av idag brukar bli ganska bleka av sådan kost. Syrrans man gav inte så mycket för pappas kulinära mästerverk. Han tittade bara skeptiskt, skakade på huvudet och åkte och köpte sig en pizza. Sambon har nog mest avböjt vänligt men bestämt, på samma sätt som han avböjer grisfötterna pappa glatt erbjuder alla och envar på julaftonen.

En annan form av mattortyr pappa ägnat sig åt är att ge bort illaluktande mat i present. Min kusin fick en getost i 12-årspresent av pappa en gång. Det var i februari. När solen sedan sken på pappas födelsedagskalas i slutet på april samma år, fick han tillbaka getosten. Kusinen hade sparat den illaluktande osten i flera månader. Den stackars osten som inte gjort något ont, mer än att lukta hemskt illa, gavs sedan fram och tillbaka på ett flertal namnsdagar under året. Jag tror att den slutligen hamnade hos kusinens farmor året därpå. Där fick den iaf ett kärleksfullt hem, tills den blev uppäten.

Dagens citat:
Folk mår bäst av att inte veta hur korvar och lagar kommer till.
/Otto von Bismarck

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad är det för fel med makrillmacka och yohurt med flingor?? Det är väl hur gott som helst! :)

Jag tvättar mina brillor med diskmedel. Funkar alltid och jag hoppas det inte är superskadligt för dem på något sätt...

Ps. Jag gillar din blogg. :)