tisdag, januari 31, 2006

Ovanor och egenheter

Det snurrar runt en sk. "bloggutmaning" om ovanor och egenheter. Jag fick min utmaning från Deckarmamma.
(Jag tar hennes allmänna uppmaning personligt, annars hade jag aldrig fått skriva av mig ;)

"Du skall göra upp en lista på fem konstiga ovanor eller egenheter du har och sedan utmana fem andra bloggare att göra detsamma och fortsätta kedjan. De skall även bifoga de här korta reglerna i sitt meddelande. Längst ner i det här inlägget finns en lista över vilka jag utmanar, jag kommer även att gå in på deras bloggar och meddela att de är utmanade."


Så här kommer de (fem, my as):

  • Jag läser böcker/ser på filmer som gör mig hysteriskt rädd så att jag sedan knappt vågar gå genom lägeheten till toan på natten. Detta trots att det knappast kommer som en överraskning att jag är hemskt mörkrädd.

  • Jag avskyr samåkning. Jag åker hellre omvägar ensam än delar bil med folk som jag inte brukar umgås med (ja, att åka bil med kompisar är ju en helt annan sak, det är ju kul.)

  • Jag är hysteriskt långsint. Jag är snabb att förlåta om någon faktiskt ångrar sig, men jag glömmer aldrig någonting.

  • Jag minns alldeles för många sångtexter. Speciellt gamla schlagerlåtar. Det är sångtexterna, (och de gamla oförätterna, se förra punkten) som gör att jag inte har plats med nya saker i huvudet.

  • Jag har massor av åsikter, lite för många tom.

  • Jag pratar ibland om min katt som andra pratar om sina barn. Jag gör det omedvetet, men jag väljer att se det som en hämnd, istället för att skämmas.

  • Jag är sämst på att komma ihåg att rensa avlopps-silen, efter att jag duschat.

  • Ibland "ritar" jag ord som jag hör (kanske på tv, eller ett ord jag nyss sagt) i luften, med fingrarna eller med tårna. Helt plötsligt inser jag att jag ligger i soffan och viftar med tårna, precis som om tårna var en penna, och försöker skriva "flexibel" eller något annat ord jag hakat upp mig på. Tror att det har att göra med att jag är värdelös på att stava, och brukar "testskriva" ord i luften för att handen ska minnas åt mig hur de stavas.

  • Jag är väldigt snål när det gäler att handla till mig själv. Jag kan gå ifrån kläder som jag verkligen behöver, och som sitter bra, bara för att de inte kostar så lite som jag vill att de ska kosta (Cee-pris-index går fortfarande efter 1994 års priser).

  • Jag äter för fort. Och gillar det.

  • Blir stressad och irriterad av att inte få ha matchande sängkläder i sängen.

  • Jag kan inte låta bli att registrera när servitriser gör fel (tex. serverar från fel sida, sätter fram fel glas osv.). Jag säger inte åt dem, och har numera även slutat att kommentera felen till sambon när vi äter ute. Det är bara det att han ser ju att jag ler illvilligt... (Har man en gång jobbat som servitris kan man inte låta bli.)

Det räcker nog så. Ja, jag är galen.

Nu ska jag skicka vidare denna utmaning till V och Teresa. Ni som läser: skriv gärna i kommentarerna!! =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag är hysteriskt långsint. Jag är snabb att förlåta om någon faktiskt ångrar sig, men jag glömmer aldrig någonting."

Preciiiiiiiiiis sådan är jag också. Exakt.

Anonym sa...

Har alla möjliga och omöjliga vanor och ovanor,,,kan man inte ta här...vill inte stänga din blog.