fredag, januari 27, 2006

Det borde finnas gränser.

Livet borde vara fullt av gränser. Till exempel är jag säker på att det finns gränser för hur patetiska olyckor man får vara med om. (Sekunden efter att jag skrev den meningen färdig, så skulle jag sätta mig mera till rätta i stolen, men min arm "halkade av" armstödet, och jag rev mig på skrivbordsstolen. Need I say more??)

Den olycka jag egentligen skulle berätta om hände igår. Köket är ju hemmets farligaste rum och allt det där.. Jag skulle bara göra potatismos, var stressad och hungrig och tog inte av kastrullen från plattan innan jag började röra i pulvermoset. Då började potatismoset att hoppa, varvid en klick potatismos (svinvarmt!) hoppade upp och petade mig i båda ögonen! AAAJ!

Vi kan ju tänka oss hur käckt det hade varit att komma in på ögonkliniken och förklara att jag skadat synen på: Potatismos! I det läget hade jag nog fått bli blind istället.

Annars är jag bra på att gå in i väggar (oj, nu gick jag för nära vår ruggliga hallvägg när jag skulle byta rum, och ojdå, jag skrapade upp hela armen! Så det kan gå!) eller att fastna med tröjorna i handtagen när jag ska stänga en dörr. Då får man någon sån där "rycka-tillbaka-effekt" som de har i gamla filmer. Jag börjar gå därifrån, men ärmen sitter fast i dörrhandtaget, och jag håller på att ramla åt skogen.

Jag har behövt uppsöka läkare och sy min hud vid två tillfällen. Den första gången trillade jag ur en hängmatta och slog upp ett jack vid näsvingen, på ett par träskor som stod under hängmattan. Den gången var jag så liten att jag inte personligen var tvungen att förklara mig för läkaren, utan överlämnade detta till mina föräldrar.

På senare år har jag blivit bra på att svimma. Jag tål inte värme och får lätt vätskebrist = upplagt för svimning. Så ett långt av avslappnande bad (ett kallbad känns ganska meningslöst) slutade med att huvudet snurrade, och jag vaknade upp på badrumsgolvet. Numera är jag förbjuden att bada, sambon vill inte hitta mig avsvimmad igen. Personligen hade jag tänkt mig att jag skulle se så där vackert sovande ut, som Snövit eller Törnrosa, men sambon går uppenbarligen inte igång på Disneybrudar.

Nu ska jag linda in mig i bomull, och ta helg.

Dagens citat:
Hela säsongen har vi stått och balanserat på ett bananskal..
/Rolf Zetterlund, fotbollscoach

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där lär ju vackert. "Förbjuden"

Du får inte bada själv utan att säga till innan så man kan hålla koll.

Skogsrået sa...

Det är som att vara 4 igen. Jag fick inte bada själv då heller, för mamma sprang fram och tillbaka och kollade mig så badrummet blev jättekallt.

Fast jag får ha mera än 5cm vatten i badkaret numera, det fick jag inte då.

=)

Anonym sa...

Flytväst hjälm samt pluppar i botten på karet för att minska halkrisken vid i och urstigande samt vägghandtag tillika tjock "fluffig" golvmatta för dämpande av ev fall,
Ang vida ärmar använd gummisnoddar så även till vida byxben cykelklämmor lämpliga tillbehör till kläder allmänt. Borttagande av ev dörrhandtag i extrema fall.Även borttagande av dörr...en som vet...