onsdag, augusti 27, 2008

Vi måste prata..




Jag beklagar men det är en annan sak som vi måste avhandla när vi ändå är inne på ämnet. Dvs ämnet Carl Hamilton och Sex. Bara en sak, sen ska jag gå tillbaka till att vara mitt vanliga dygdiga och puritanska jag. *massivt hostanfall i kulissen*

När man läser böcker kan man inte låta bli att notera hur författaren beskriver (eller inte beskriver) att deras karaktärer är sexuella varelser. Det för onekligen tankarna vidare till hur författaren själv ser på sex. Jag menar nu inte att alla författare beskriver sina älsklingsfantasier i böckerna, så enkelt är det inte. Men ändå?

Hamilton har, tvärt emot vad en del verkar tro - eftersom han beskrivs som Sveriges främsta exempel på populärliteraturens manlighets praktexemplar och främsta förebild- ett dystert torftigt sexliv. Det är så "vanilla" att det är gulligt. Själva akterna är inte så mycket att orda om. Däremot vill jag orda om det sexuella språk som Hamilton och hans flickvän använder.

"Kanin, kanin!"

Säger de till varandra och tittar menande. Aldrig "Min kanin" eller "Kanin". Alltid "Kanin, kanin".

Nu frågar jag mig: Tycker JanG att det här låter sexigt? Kan han ragga upp sin fru för en tur i sänghalmen med ett smeksamt "Kanin, kanin!"?? Finns det NÅGON som den raggningsrepliken funkat för? Det låter mer som en högläsning ur "Kalle Kanin och hans vänner" än en inbjudan till ett exklusivt vuxenparty..
Var har han fått det ifrån? Är det något han själv använt? Hört någon använda? Något som berättat att han använt det? Tycker han att det är sexigt, eller är det meningen att framställa hjälten Hamilton som en nolla på sexområdet? Han JanG i själva verket suttit och skrockat förnöjt när han präntat ned vilken extremt korkad replik som Hamilton ska använda på Tess?

Tess är för övrigt amerikanska. Repliken blir inte bättre på engelska:
"Rabbit, rabbit". Det låter mer som en padda än en sexinvit. Inte för att amerikanare är kända för att vara så speciellt kvalitétsmedvetna, men jag tror inte repliken hade gått hem där heller.

Men sammanfattningsvis kan vi i alla fall säga att det finns goda skäl till att inte vilja bli förförd av Carl Gustav Gilbert Hamilton.



Inga kommentarer: