torsdag, februari 01, 2007

Å andra sidan..

Nu är jag ju inte bara elak. Jag är snäll också. Jag brukar på tala det för sambon när han klagar på att jag kittlat honom eller något annat skoj. Men eftersom min oerhörd snällhet kanske inte lyser igenom bloggen så tänkte jag förtydliga mig lite....

* Jag låter människor gå före mig i kön på ICA. När jag ändå inte har speciellt bråttom, och de bara har 1-2 prylar mot min korg, så släpper jag dem före. Den 10 åriga pojken som stod bakom mig i måndags såg chockad ut och visste först inte vad han skulle göra, så jag påpekade att man ska passa på när gamla tanter är snälla ;)

* Jag ger folk vägbeskrivningar. Fast det är mest för min egen del. Jag får eksem av att lyssna på när människor dividerar på bussen eller på gatan om hur de ska ta sig till XX och det ligger på gatan bredvid. Det stör mitt ordningssinne. Så då lägger jag mig i och talar om vart de ska gå.

* Jag diskar på eget bevåg mer än min egen disk på jobbet. Och vi har inte ens någon "Din mamma jobbar inte här" skylt. När händerna ändå är blöta så kan man lika gärna ta en kopp till. Så det blir snyggt på bänken.

* Jag köper lunch till sambon eftersom han bara har en halvtimmes lunch och på det hinner man knappast utanför dörren för att köpa någon. Och sen ska maten lagas i 8 minuter i mikron. Så jag köper lunch utan att han behöver be mig. För att jag är snäll.

Sammantaget kan man säga att folk nuförtiden blir extremt chockade när man är snäll mot dem, och just därför är det värt det. Det behövs mer snällhet i världen, under förutsättning att man får ge den när man själv vill, orkar och kan.

Puh. Så var det klart. Nu kan vi återgå till att tala om hur mycket jag avskyr allt igen ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är snäll du!

Anonym sa...

Ja jisses, så mycket godhet på en och samma gång. *s*