fredag, februari 09, 2007

Veckans pausfågel: Fredagsfyran!

Tema: Släkten är värst?

Vi hoppar in med en Fredagsfyra för att hålla ångan uppe :)

1) Hur långt bakåt i tiden kan du spåra din släkt?

Få se nu... jag vet vad min mormor och morfars föräldrar hette, men jag har ett släktträd någonstans att kolla på om jag vill. Jag tycker att det är kul med släkthistoria och släktforskning. Vi har spelat in filmer med mina mor/far-föräldrar där de berättar om sin uppväxt och det är mer spännande än en hel hög med böcker. Verkligheten slår ofta dikten, trots allt.


2) Vad är det mest intressanta eller märkliga som du har hört om din släkt?

Att de bytte efternamn för att flera i samma by hette likadant, en hög med kärleksbrev blev lagda i fel brevlåda och det blev ett himla svartsjukedrama.

Att min morfar var med och byggde Ölandsbron.

Att pappas morföräldrar hette Kristina och Karl-Oscar och givetvis var de smålänningar ;)


3) Träffas ni i er släkt ofta varandra?

När jag var lite träffades vi flera gånger i veckan, nu blir det mer sällan men vi har ändå väldigt mycket kontakt. Vi firar alltid jul ihop och träffas vid alla högtider och födelsedagar. Men jag har ingen stor släkt heller, bara två kusiner.


4) Har din släkt några traditioner som du inte vill föra vidare till dina barn?

När jag var liten hade vi julaftonsfrukost klockan 7, ihop med släkten. Jag gillade INTE att gå upp klockan 6:30 på julaftons morgon, även om det var mysigt. Fast med min tur så kommer vi att få ett barn som är extremt morgonpiggt, sina gener till trots..

Inga kommentarer: