onsdag, augusti 16, 2006

Bokmal

Jag älskar att svara på frågor. Tyvärr får jag göra det alltför sällan. När jag hittade den här frågeleken blev jag givetvis eld och lågor eftersom jag är en riktig bokmal. Så jag bad sött att få den av The Pale Green Woman, så att jag skulle slippa vänta på att få besvara den. Ibland får man helt enkelt vara framfusig ;)


1. En bok som förändrat mitt liv
Carin Holmbergs Det kallas kärlek. Gav mig ett rått uppvaknande och fick mig att inse att jag knappast var så jämställd som jag trodde, och att jag hade fel i att dagens generation inte behövde mer jämställdhet... Har du sådana illusioner så rekommenderar jag dig att läsa den.

2. En bok jag läser mer än en gång
Massor, jag älskar att läsa om böcker. Man glömmer ju detaljerna även om man minns de stora dragen. De flesta goda böcker tål att läsas om. Alla Jan Guillous böcker (Både Hamiltonserien, Arn-serien och Tjuvarnas marknad) , Jane Eyre av Charlotte Brönte, Pride and prejudice av Jane Austen och Harry Potter (hela serien) av J K Rowling.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö
Då gäller det ju att ta en tjock bok... "Sagan om ringen" lär nog räcka ett tag.

4. En bok som fick mig att skratta
Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. De första kapitlen är nog de roligaste som skrivits.

5. En bok som fick mig att gråta
När jag läste Jane Eyre så grät jag så jag skakade. Sambon kom in från ett annat rum och frågade vad det var som hänt.

6. En bok jag önskar hade skrivits
Tja jag hade inte haft något emot ett par hundra böcker till av Jane Austen...

7. En bok som inte borde skrivits
"Pojken som kallades Det." Visst är det en hemsk historia, men boken är så illa skriven att jag inte blir berörd ett dugg. Jag har ingen förståelse för böcker som bara går ut på att beskriva hur hemskt någon haft det, och förlaget/författaren kan inte ens lägga tid på att göra den välskriven.

8. En bok jag just nu läser
Har igång alldeles för många samtidigt. Sagan om ringen, Anna Karenina, Hamilton-serien av Guillou, Rödluvan av Unni Lindell och Potensgivarna av Karin brunk Holmqvist.

9. En bok jag tänkt läsa
Madam Terror av Guillou. Den ligger på posten och väntar på mig just nu. Därefter har jag tänkt att jag ska läsa så mycket som möjligt, resten av mitt liv. Tex Brev av Jane Austen.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare!
Jag tycker att Filifjonkan ska svara!
Sen är jag ganska nyfiken på vad en Skolfröken läser..
(och alla andra som vill)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm sorry kära du,,sånt där är det värsta jag vet,,,och för det andra så de böckerna jag skulle hänvisa till är så gamla o okända för den yngre generationen ,för det tredje så begriper jag inte vad denna frågeställning skall tjäna till.??vem har glädje av att veta det?Har du pejl på det?
Har nobbat såna bokfrågor 2 st redan så jag är ledsen cee men bättre du hör med nån annan. Snällt du frågade i alla fall

Anonym sa...

Helt ok =)