tisdag, maj 31, 2005

Ljus och värme

Ute regnar det och är 13 grader varmt. Himlen är mörk och jag dricker varm härligt kaffe. Å vad det är härligt med sommar!!

Jo det är faktiskt sommar. Syrenerna har slagit ut och doftar gott när jag går förbi. Värmen har lyckligtvis försvunnit igen, jag avskyr värme. Vår lägenhet ligger i mitten av huset och blir som en bakugn så fort temperaturen kryper över 20 grader.

Men det finns andra, bra saker med sommaren:

* Sommarpratarna börjar snart igen. Även om man inte har tid att lyssna på radion just då så kan man alltid lyssna i efterhand på SR:s hemsida.
* Glass-sortimentet förnyas.
* Uteserveringar.

Det var allt jag kom på för tillfället. Jag tänker inte diskutera om det är tragiskt eller realistiskt att jag inte kommer på fler positiva saker med sommaren, men den som har några tips kan ju alltid dela med sig.

Idag gjorde jag den absolut sista uppgiften på min utbildning. Jag är färdig och det som återstår är en utvärdering och en examensceremoni på fredag. Innan någon frågar: Nej, jag tycker inte alls att det är skönt. Jag har njutit av de här 3,5 åren och är fortfarande inte skoltrött (nej, jag tänker inte undersöka mig). men jag är grymt sugen på lite pengar nu, så ett jobb vore inte fel.
På fredag är det slut. Allt gick så fort. Högstadiet tog så oändligt lång tid, gymnasiet tog också god tid på sig. Men nu tag det slut alldeles för fort. Borde det inte vara tvärt om?!

Det är mycket som tar slut idag. Rökningen på krogen tar slut. Det är ju iofs trevligt. Sen jag själv slutade röka är det knappast kul att lukta sophög efter en kväll på restaurang. Nu för tiden kan jag känna att någon röker, två tvärgator längre bort. Alltså flera hundra meter emellan, jag såg inte gubben ens! Jag kanske kan söka jobb på kommunen som "cigarett-hund" och nosa rätt på krogar som inte följer lagstiftningen efter den 1 Juni?! (Vad har hundar för arbetskläder??)

Idag är det också slut på Barsebäcksverket. Det är betydligt mindre bra. Bara tragiskt. Istället för att själva stå för vår elproduktion får vi fr.o.m. ikväll importera el från Danmark (klart att de vill ha bort vårt kärnkraftverk, de tjänar ju på det!) , Tyskand, Polen samt Finska kärnkraftverk. Finland bygger nämligen ut sin kärnkraft, och det är ju tur att vi kan importera el från dem då, eftersom kärnkraften tydligen blir så mycket bättre ju mindre kontroll vi har över dess framställning. En annan rolig bieffekt är att vi nu ska lägga ett rör genom hela Östersjön, som ska underlätta elimporten. Det blir ju en lätt liten ansiktslyftning för miljön...
Dessutom kommer nu en del av den farliga kärnkraften från Skåne att ersättas med kärnkraft, och kolkraft från Ryssland (Ta-da!), fast den kommer vi att importera via Finland, så att vi kan låtsas att den egentligen är brännbar rosa bomull från trevliga Finland och inte aaalls från Tjernobyl-land...

Det enda som inte kommer att ersätta kärnkraften är biobränslen, vatten och vindkraft. Det har inte hänt så mycket med de alternativa bränslena de senaste 20 åren. De täcker inte ens en 10- del av det vi nu förlorar. Den största förändringen är att regeringen höjt skatt och avgifter på alla alternativa bränslen, så att det ska vara ännu mindre angeläget att använda dem.

Jo, jag är bitter och cynisk idag. Folk-klungan som parkerat sig utanför Barsebäck med champagne och fyrverkerier skulle jag helst dumpa ett flak alternativt bränsle på (läs: kamel-bajs). Men de kan vara lugna, jag tänker spara miljön och inte lägga besin på att åka dit.

Men nu ska vi inte hetsa upp oss. Allting har en ände och korven har två, som någon vis (eller hungrig) människa sa. När verkligheten kommer för nära kan vi alltid begrava oss i intressanta nyheter som vad Big-Brother-människorna gjort för tolkigt den här veckan, eller irriterar oss över vad som skrivs på mjölkförpackningarna. Lite pseudoproblem och låtasasnyheter är bra att gömma sig i. Nu avslutar vi med att sjunga "Du ska inte tro det blir sommar" och har det sådär mysigt. Och om det blir mörkt i natt, och det inte finns någon el längre så tänd ett ljus. Eller som det ska heta i historieböckerna i framtiden:
"Den 1 Juni 2005, dagen då Sverige införde mysbelysning."
(Det kanske är ett nytt grepp för att öka befolkningen?)

Dagens politiska påbud blir således:
"Children in the dark make accidents, but accidents in the dark make children."

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kunde inte sagt det bättre själv. Om du ändrar dig och vill dumpa kamelbajs på dem så tveka inte på att kontakta mig. Jag kan bistå med en och annan blöja.

Anonym sa...

Skrattar ögonen på sned,Du kan väl skicka en kopia på ditt utlägg om Barsebäck den var klockren, Skicka den till alla miljönissarna i regeringen!
Och som sagt ang dumpning av sanitära olägenheter så bidrar jag då med
grannens kossors "mockor"...Hm...han ställer nog upp med!

Anonym sa...

Håller med fullständigt angående Barsebäck bidrar gärna med både det ena och det andra i "skitväg".
Håller med föregående talare,skicka kopia till regeringen som gör allt de kan för att höja arbetslösheten.

Anonym sa...

Ny folkomröstning tack så man slipper miljötomtar som skriker med "solen" på bröstet.

Folk som är vuxna idag var inte ens påtänkta när röstningen om kärnkraften gjordes och det tror fan att stäng-sidan vann med all terrorpropaganda!

Andra länder, Finland till exmepel, bygger nya!

...och fjantarna i Danmark kan dra åt helvete. Tycker att kravet på att inte köpa el från Danmark borde införts också!

Anonym sa...

hehe,,,
Mycket bra blog !!mera!