söndag, maj 01, 2005

I den härliga vårsolens glans

Jag har inte tittat ut ännu, men så mycket vårsol tror jag inte att det är. det var det förövrigt inte i går kväll heller, men ovanligt nog så öste inte rgnet ner på Valborg.

Allt eftersom jag blev äldre insåg jag att andra människor inte tar så allvarligt på Valborg. Som mest så är det en möjlighet att festa, man är ju ledig nästa dag. Även om folk fortfarande marcherar runt på 1:a Maj så är det knappast därför som folk i det här landet inte vill ta bort denna helgdag. Men allt som allt, så finns det tydligen människor som inte bryr sig mera om Valborg än om t.ex. Marie Bebådelsedag (jag ska återkomma till firandet av denna dag vid ett annat tillfälle).

Jag har alltid varit en stark förespråkare för Valborg, det är nästan som julafton för mig, det är något magiskt i luften. En stor eld, musik och det första stapplande försöket till utomhus-firande. Varje år tvingar jag med sambon på mitt sökande efter det perfekta Valborgsfirandet. Men jag kan säga att det inte är lätt... När jag var liten firades Valborg på en privatfest med massor av människor där jag och värdarnas yngsta var de enda barnen. Det tändes en stor eld nere vid en å, gästerna sjöng Majsånger flerstämmigt och sedan gick de in och hade en jättefest. Det är SÅ jag vill ha det, men gudarna ska veta att det inte är lätt.

Första året i Malmö gick vi till Pildammsparken. När vi väl komit dit började regnet att ösa ner, paraplyerna vände sig i vinden, vi blev dygnsura på en halv minut. För att komma därifrån så tänkte vi ringa en taxi, men mobilen bestämde sig just för att lägga av. Vi fick vänta en halvtimme i ösregn på en fullpackad buss, och den middagen vi planerat at äta på nån krog "regnade inne" sas, eftersom vi knappast skulle bli insläppta när vi nu såg ut som dränkta hundar.

År 2 i Malmö. Bestämde mig detta år för att inte tvinga sambon till en hemsk kväll i kyla och regn, så vi avvaktade så länge som möjligt innan vi gick ut. När det hade slutat regna åkte vi till Folkets Park, eftersom jag läst attde skulle ha en brasa i år. "I Folkets Park kan man kolla på brasan, köpa lite kaffe och ha en trevlig kväll" tänkte jag... När vi klev in genom porten så var det närmast folktomt, och av brasan fanns bara en 2x2 meter stor rishög som vi knappt förstod var majbrasan. Firandet hade blivit inställt p.g.a. regnet som slutat för en halvtimme sedan. Här fanns inget att se... Nåja, ett var bara att göra det bästa man kunde. Tillbaka till Pildammarna, det kan ju knappast bli lika hemskt som förra året. Nja, det regnade inte, men vi lyckades ställa oss på fel sida om dammen så vi hörde inget av kören, frös och såg inte ett skit. Det enda vi lyckades höra var en bit av Björn Ranelids vårtal och det mina vänner var inget att stå efter. Jag hatar Björn Ranelid.

År 3 i Malmö. Efter år 1 och 2:s misslyckades Valborgsmässoaftnar hade jag inte hjärta att tvinga sambon till ytterligare en kväll med taskigt väder, lyssnande efter en kör 1km bort. Så vi stannade hemma och hade en mysig kväll och kollade på Valborgs firandet på tv. Inget regn och maten var god, men det saknades ju en brasa så det här året -2005- fick det bli ändring.

År 2005. Året då Valborg skulle återupprättas. D-Day. Jag räknade dagarna och planerade, surfade runt efter platser att besöka och jämförde. I år skulle vi göra något roligt. En vikingaby!! Det finns 2st runt Malmö, plus en i Trelleborg, men jag fastnade för Foteviken. Tyvärr insåg jag dagarna före Valborg att även SVT hade gjort det. De skulle nämligen sända sitt firande därifrån. Nåja efter "Moget övervägande" (som jag blivit bra på de senare åren) åkte vi till Foteviken, med en backup-plan att antingen åka hem och se skiten på tv, eller åka till Löddeköpinges vikingaby, om det skulle vara för mycket folk eller nåt. VI hittade platsen efter mycket om och men och lite felkörning. Vi hittade en parkering och vi kom in på området, fast fel väg, så vi blev tvugna att klättra över en grind. Tittade oroligt på sambon som svingade sig över, vad har jag utsatt stackarn för i år?! Nåja, inne på området hittade vi en gren på marken där vi kunde slå oss ner och sen var det bara att vänta. Det vällde in folk hela tiden, så tiden gick. Det regnade iaf inte. Det var lite trevligt att sitta och titta på den storslagna utsikten, på alla vikingar som sprang omkring och diskuterade med tjuriga kameramän och på omgivningen. Programmet drar igång en halvtimme senare än det stod i programmet. Troligen med avsikt, för att alla skulle hinna ta plats. Programledaren meddelade att delar av programmet var förinspelade igår, men tillade glatt att vi skulle få lyssna (!) på dessa delar innan programmet fortsatte så vi skulle minsann inte missa något!! Elden tänds, Ronjasången sjungs (varför måste de envisas med att stöna efter varannan rad i sången? Det låter ju inte klokt?!!) så säger programledaren Hej och försvinner. Vi hör bara ljud från högtalarna:
"Ja här sitter jag med Amelia Adamo, Claes Månsson (Vad fan gör han här??) och BJÖRN RANELID som ska tala om våren!" säger programledaren käckt.
AArgh!! Brörn Ranelid igen!! Han förföljer mig och förstör mitt Valborgsfirande!! Ingen panik nu, det kan säkert bli bra, inte bry sig om honom nu, när det inte regnar och du har en brasa och allt... Jag försöker desperat tala lugnande med mig själv. Det fungerar tills jag inser att trion diskuterar en tavla(!) som vi i publiken naturligtvis inte kan se. Och de pratar inte lite heller!! I nästan 15 minuter tjafsar de om den där tavlan och folket på den (varför lägger man överhuvudtaget in en diskussion om konsthistoria i ett Valborgsprogram??) och avbryter den inte förrän Claes Månsson-killen (det var inte Claes Månsson utan nån gubbe från Antikrundan) började komma in på pedofili!!! Då bryter programledaren raskt av och vi får höra en körsång. Äntligen är det över pustar jag, men nej vad jag misstar mig. Genast efter sången tillbaka in i "stugan" och vi får lyssna på den förbandade diskussionen som fortsätter där den avslutades, på ämnet pedofili. Och de pratar inte lite heller. Vid varje "pratdel" reser sig fler och fler och går, nja springer därifrån. Efter Tom Jones medlyt ger jag upp. Man kan inte vinna över Björn Ranelid... Vi går hem och kollar klart på tv:n, dricker vin och kollar på en film istället. Och det gjorde vi rätt i för trion fortsätter att uppta merparten av programtiden. Det är ju tv för fan!! Har de aldrig hört talas om att "Klippa in" saker???

Så nu är Valborg iaf över för denna gång. Nästa år planerar jag nog att testa det andra Vikingacentret. Men med min tur så kommer de ha gått i konkurs tills dess och kommunen har fått gå in och byggt ett "Rahnelid-land" av hela skiten, där man bara kan köpa läsk med Rahnelids huvud på, stora ballonger med hans huvud svävar över anläggningen, barnen får åka rutchkana på en tunga från ett jättelikt Björn-Rahnelid-huvud och en gång i havtimmen spelar de upp ett ljudband med Björns-bästa reflektioner och i entrén säljer de "Björn Rahnelids mest älskade vårtal" (av honom själv) och en gång om dagen är det loook-alike tävling. Jag som bara ville välkomna våren...

Dagens citat:
Ingen kan vara "nere" med en ballong
-Nalle puh

Inga kommentarer: