lördag, maj 21, 2005

Anger management

Det är krig i tvättstugan. Arga lappar har satts upp där det myndigt förklaras hur man städar, tillsammans med diverse sura kommentarer som "Varför inte skaffa en egen tvättmaskin du som inte städade den..." osv. Faktum är att vår tvättstuga aldrig ser speciellt hemsk ut, några vattenfläckar på golvet och lite damm i hörnen möjligvis, men inte så man måste tvätta om, om man skulle råka tappa en tröja på golvet. Verkar mest som att vissa grannar stannat kvar i en "av Freud beskriven fas som jag inte närmare tänker beskriva"... Varför skaffar inte _de_ en egen tvättmaskin undrar man. Nåja. Folk måste väl ha någonstans att ta ut sina aggressioner på. Vissa skriver arga insändare till tidningen (speciellt de som _diktar_ arga insändare håller jag på att få spel på), slår sin fru eller stuntar i att äta upp sina grönsaker trots att det svälter barn i xxxland. Då är det kanske tur att folk krigar i tvättstugan istället. Det kanske kunde bli något nytt, tvättstugeterapi?!

Ikväll är det Melodifestival, en av årets höjdpunkter. Det är iaf väldigt trevligt att sitta framför tv och göra av med alla sura kommentarer (som inte gick åt i tvättstugan) på sångarnas falska toner och fula kläder. Att däremot vända kappan efter vinden och börja klaga på vår egen artist, trots att numret är utmärkt, är helt fel. Tyvärr fattar inte alla det.

Nu tror jag inte att vi kommer att vinna, men det gör jag sällan. Jag tippar att vi hamnar någonstans mellan 10-15 plats, men det beror _inte_ på att Martin sjunger illa, att numret inte är perfekt, att låten skulle vara dålig och _verkligen inte_ på att någon som helst annan låt från vår svenska uttagning hade stått sig bättre!!! Las Vegas sticker ut från mängen och är en väldigt bra låt som framförs utmärkt, och om den hamnar långt ner på listan så beror det på att det finns en hel del andra låtar som också är bra. Det är ganska förmätet att svenskarna tror att vår låt ska vara med i toppstriden varje år. För er som höll på Nanne kan jag bara säga att det finns åtminstone 5 andra låtar i startfältet inom samma genre, som är bättre än "Håll om mig". Kan vi inte alla bara heja och vara nöjda med resultatet??!!

Uppsatsen är färdig, men jag oroar mig sjuk eftersom jag är färdig. Om man är färdig i förtid och inte hittar några uppenbara fel kan det bara bero på en sak: Det finns något _jättestort_ fel som jag bara inte ser!!! Så tills på måndag får jag leva med krisen att jag sitter på en tickande bomb som jag är för dum för att försöka att göra något åt. Men risken är att om jag börjar peta i den så kommer den att sluta som en saga om Prinsessan Elsa eller nåt och det vill jag inte. Just nu handlar den om bröllop, skräcködlor, rödbetor och Paris Hilton, och _ja_ det är sant. Den ska dessutom föreställa en seriös akademisk undersökning.

Ikväll laddar jag upp med taccos och popcorn till sjöslaget börjar klockan 21.00. Då ska excel-listan på de tävlande vara utskriven, volymen reglerad och kaffet färdigt. Sen ska de få, alla som sjunger illa, har hemska kläder eller på något sätt påminner om någon jag delar tvättstuga med =)
Mina tips inför ikväll är Norge, Schweiz, Ukraina (igen ja), Serbien-Montenegtro och Ungern. Kanske inte för att jag är säker på att någon av dem vinner, men de är intressanta bidrag. Makedonien och Frankrike är fruktansvärda, då kan man koka nytt kaffe. Till er som ännu inte fattat underhållningsvädet som Melodifestivalen har får ta ut era aggressioner i tvättstugan ännu ett år. När vi hörs nästa gång lovar jag att upplysa er om vilken låt ni ska gnola på medan ni lägger om tvätten =)

Dagens citat:
Helvetet är en plats där engelsmännen lagar maten, italienarna dirigerar trafiken och tyskarna står för underhållningen.
/Robert Lembke

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att vi hamnar riktigt illa till. Sveriges låt är för tam i sammanhanget. Inte hans fel men likförbaskat en tam låt. Risken finns att vi måste kvala nästa år och med tanke på hur Island slutade så är risken stor att vi inte är med kommande år!

Skogsrået sa...

Jo, men alla är "med" alla år. Skillnaden är bara att man isf får gå vid kvalet, vilket inte ska vara ett problem för en bra låt.

Så största problemet med Stenmarks placering är om Sverige tänker skicka en usel låt nästa år...

Island var dessutom skit på scen och lovade för mycket i videon. Las vegas är ett utpräglat scennummer. Vi får hålla tummarna =)

Anonym sa...

Det blev ju lite som jag trodde. Fast vi kan kalla det taktiskt manöver eftersom det förefaller vara en fördel med dubbel exponering i semifinal och final :)