onsdag, oktober 12, 2005

Gud så nervöst!!

Om några timmar ska jag jobba mitt första pass, som telefonintervjuare. Jag ska alltså inte sälja något, utan bara intervjua folk så det känns bra. Men jag säger det genast, att det är helt okej om ni vill avsky telefonintervjuare. Det är ingen rättighet att få ringa och störa folk, så ni får vara hur sura mot intervjuare ni vill, och jag lovar att inte vara dryg och tjata på folk om de inte vill vara med.

Så jag ska jobba ikväll, ska komma lite tidigare för att kolla igenom hur dataprogrammet fungerar. Det är lite knepigare än man skulle kunna tro, men det ska nog reda upp sig. Jag har ju intervjuat folk förr, så just kontakt-delen av jobbet är jag inte orolig för. Jag stressar mest över att minnas alla funktioner, och komma ihåg hur jag ska göra i alla situationer, eftersom jag vet hur många tusen sätt man kan missförstå en fråga på. Som sagt, jag har intervjuat folk för undersökningar förr.

Jag har fått mina glasögon nu. De är jättesnygga, med glitter på skalmarna. Tyvärr har jag redan lyckats peta på glaset, och ju mer jag putasr med putsduken, destu värre blir det. Vet inte vad jag ska göra. Dessutom fick jag med en liten flaska av något putsmedel från affären, men jag vet inte hur mans ka använda det. Någon som har ett tips???

Jag hann ifatt med läsningen, så nu har jag 2 veckor på mig att läsa 2 böcker till. Härligt =)

Det kommenteras inte så mycket längre, så därför kommer jag nu att ge er några spontana, slumpmässiga, kontroversiella uttalanden så att ni får något att ilskna till över och känna ett behov av att kommentera:

* Alla kaniner borde kokas.

* Volvo är en skitbil.

* Män klär bäst i cerisa nagellack och rikligt med kajal.

* Om alla uteslutande levde på blodpudding så vore världen ett bättre ställe.

* Regnskogen tar obefogat mycket plats på bekostnad av snygga shoppingcenter.

och slutligen...

* Det var bättre förr!


För övrigt så har SVT tydligen gått in i en helt ny era, full med smaklösheter. I söndags under sändningen av Tv-huset på ettan slog de nya rekord. Under barntävlingen "Kvitt eller dubbelt" var det en liten kille som skulle tävla i ämnet "Kiss" (hårdrocksbandet från 80-talet med jättesminkade ansikten). Vid två tillfällen under tävlingen visade SVT klipp från gamla intervjuer med Kiss, men klippen hade inget som helst värde för själva tävlingsmomentet, för det ställdes inga frågor på klippen.
I det första klippet (Från Barnjournalen år 1984) frågar barnreportern en bandmedlem varför han alltid räcker ut tungan. Han får svaret:
"För att det ger mig mer tjejer!"
Killen räcker sedan ut tungan igen och förklarar hur mycket tjejer han får tack vare detta.
Barnreportern ser förvirrad ut.

I nästa klipp, från en konsert bandet gjort i Sverige, får samma bandmedlem frågan vad de ska göra efter spelningen.
"Ikväll ska vi på egen hand fördubbla Sveriges befolkning!"
skrattar killen.

Visst jag tänker inte hävda att detta inte är representativt för hur Kiss brukar uttala sig, elelr att bandmedlemmen hade rätt i både det ena och det andra. Men VARFÖR ska SVT visa sådana klipp, med grova, underförstådda sexskämt, i ett tvprogram som riktar sig till barn?!?! Varför?? Vad menar de att barnen som tittade på "Kvitt eller dubbelt" skulle få ut av detta? Om det här är trenden så kommer väl snart "Junior Strip-aerobic" på SVT. Vad fint att se hur mina licens pengar kommer barnen till godo...

Dagens citat kommer från en annan fin man som alltför ofta presenteras som en figur i ett barnprogram (hur nu någon kunde få för sig att The Simpsons är ett barnprogram bara för att det är tecknat..):
"Min son, när du deltar i ett sportevenemang handlar det inte om att vinna eller förlora... det handlar om hur full du blir."
/Homer Simpson



3 kommentarer:

crrly sa...

Haha, älskar dina inlägg! :)

Det är så himla knäppt, det där med glasögonglasen... De blir ju skitiga så fort man bara tittar på dem! Jag fick ju glasögon så sent som i vintras, dessförinnan har jag verkligen gått och trott att det bara är superäckliga människor som har skitiga glasögon, haha...

Skogsrået sa...

Vadå, lite maskindisk... Glasögonen är väl människor de också, och kan behöva lite scrubclean ??? ;)

Crrly>>
Tack tack=)
Jag måste nog gå en kurs i det här med glasögonsputsning. Anars får jag klara mig utan glasögonen och bara ha dem på mig när jag ska vara cool =)

crrly sa...

Hur har det gått på jobbet då???