tisdag, augusti 28, 2007

Stan är full av vatten.

Japp, stan är numera full av vatten, på flaska. Detta har över en natt nu blivit miljövådligt och bör utrotas enligt miljörörelsen. Eftersom vi har vatten i kranen så finns det ingen anledning att köpa vatten på flaska. Jag håller inte riktigt med.

För det första är det inte alls säkert att det vatten du har i kranen är gott som dryck, utan att du gör något med det. Blandar saft i det till exempel. Jag växte upp med egen brunn. Ingen i min familj drack vatten, själv drack jag inte vatten självmant förrän jag flyttade hemifrån. Det är jättebra att vi lever i ett land med friskt vatten i kranen, men smakar det skit så kommer ingen att dricka det iaf.

För det andra, jag vill inte dricka läsk/festis eller annat med en massa socker i. Jag vill ha vanligt enkelt vatten, som är nyttigt och gott. Varför är det just vattendrickarna som ska sättas åt? Varför är det inget problem med alla dem som dricker mjölk från Tyskland, läsk från utlandet eller liknande? Varför kan inte DE övergå till kranvatten? Är ni verkligen så att just vattendrickarna ska straffas och pekas ut, enkom för att de föredrar en dryck som inte är sockersliskig? Varför kan vi inte alla övergå till kranvatten då om det nu inte är någon skillnad?
Dessutom är det smaksatta vattnet också en speciell dryck. Jag kan inte få med skogsbär eller kaktussmak ur min kran iaf! Vi är många som föredrar en flaska vatten när vi blir törstiga istället för sockervatten och saft.

För det tredje, jag har inte kranen med mig överallt. Hemma dricker jag gärna vatten, men är jag ute på stan finns inte min vattenkran. Visst kan jag ta med mig vatten hemifrån på flaska, vilket jag ofta gör, men efter en halvtimmes shopping så är ju vattnet ljummet och smakar inte speciellt spännande längre. Jag vill ha kall dryck om jag är törstig, inte ljummen. Ljummet vatten är visserligen hälsosammare för kroppen än kallt, men inte alls gott. För att få kallt vatten återstår alltså att jag köper en flaska när jag är ute på stan. Jag kan visserligen sätta mig på en servering och beställa in ett glas vatten, men personalen tenderar att bli sura på gäster som upptar bord för ett beställa ett glas vatten och inget mer.

Miljörörelsens förslag är att ha allmänna kranar ute på stan där folk kan fylla på sin vattenflska och få kallt vatten. Det är en korkad idé. Har du sett en allmän toalett? Fräsch eller hur? Eller rättare sagt, allmänna toaletter ute på stan är så grisiga och äckliga att du tror att du ska få pest bara genom att gå i närheten. En allmän kran på stan skulle se likadan ute efter 1 dag. Inte fräscht alls. Och då är vi tillbaka vid att folk köper en ren flaska för att slippa dricka äckel.

Det enda jag kan tänka mig är att kiosker och affärer som tex Pressbyrån tillhandahåller en kran mot betalning. Då kan de hålla kranen fräsch och folk får kallt vatten. Men detta kommer aldrig att hända, eftersom kiosken kanske skulle kunna ta 5kr för att du får fylla din flaska, och de föredrar vinst på alla coca-cola flaskor i kylen.

Visst kan jag dricka kranvatten när jag är hemma, om det är vatten jag vill ha. Men det är precis ett lika stort steg för vatten-kunden att övergå till att släpa runt på ljummet kranvatten, som det är för Coca-Cola drickaren att dricka ljummet kranvatten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vatten på flaska är toppen. Testa Päron/citronmeliss...den en goooood.

Anonym sa...

Instämmer till fullo! Det är en typisk miljöfaciströrelse-pryl detta att fokusera på det som ett problem.

Gärna påhejat av miljöpartister och andra i riksdagen som åker "kollektivtrafiken" taxi och kör runt i SUV's.

...för att sen vara en av de två miljoner svenskar som flyger utomlands på semester i år. En snabb överslagsräkning på hur många flygresor som krävs för att med ett plan som rymmer ~300 pers frakta 2 miljoner människor ger en rätt fadd eftersmak i munnen!

Ni hycklare som solar er i miljöglansen och låtsas-samveten! Ni äcklar mig!

Anonym sa...

Bra att ta upp denna dumhet. Håller med dig helt och hållet.
Men varför bara sluta med att ta bort vatten på flaska. Ta bort alla flaskor! Och inte bara de som är av plast. Det vore väl bättre om man installerar kommunalt vin, öl och kommunal whisky rakt in in i köket!