torsdag, augusti 09, 2007

Drömhuset


Hemnet driver med mig. Jag hatar Hemnet.

När jag har tråkigt så slö-surfar jag hus. Jag vill ha hus. Helst igår. Men eftersom detta medför jobbiga saker som lånelöfte, försäljning av lägenhet, flyttstädning, flytt, köpeskilling och "hitta nytt jobb på passande ort som inte har snordyra hus" så kommer det att dröja ett tag. Därmed är jag förpassad till fönstershopping, dvs snokandes på Hemnet utan vare sig mål eller medel.

Så dyker det då upp. Huset som jag drömt om att få bo i sedan jag var 3 år. Som ser ut som Villa Villerkulla. Som har strandtomt, torn och glasveranda. Som är världens finaste. Som min mammas mormor GIFT sig i för länge sedan. DET huset. Det är till salu. För 2,5 mille.

Tur för mig. Min man kommer nämligen att skilja sig från mig innan han bosätter sig på den orten. Och om vi är skilda så är det ju knappast lönt för honom att bo där heller. Inte för mig heller, det finns liksom inte ett jobb för mig där i näeheten ens teoretiskt och alla kommunikationer och basala serviceinrättningar som "butiker öppna efter 17:00" är sedan länge utrotade. WHO kom förbi och sa att det redan var för sent. Låt det här helveteshålet dö.

Så vi kommer inte att bo där. Tur för mig att huset kostar 2,5 mille och att jag inte har ens i närheten. Då hade det kunnat kännas tufft att se sitt drömhus fladdra förbi och ge dig en kopuss på näsan, utan att kunna hejda det. Nu känns det bara förbannat menlöst att jag inte är Gud och kan ändra Sveriges geografi bara för att jag vill, på en eftermiddag. Eller att jag inte har ett antal miljoner och en firma som flyttar hus mellan orter.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhå förstod direkt vilket hus du menade. Har faktiskt varit inne i det vid en titt när det var till salu för flera år sedan..det är läckert läckert men det lutar i köket neråt det sjunker där kan jag tala om ifall de inte gjort något åt det förstås men torn och tinnar det är rätt nymålat med men det har gått upp i pris det var bara halva den summan när jag tittade kan vara 13 år sedan ungefär..hehe tiden går,Finns fler samhällen i faggorna med sådana hus ett som börjar på R och har en blomma som första stavelse..men det är väldigt nedlagt där med...

Anonym sa...

För att glädja dig kan jag meddela att jag hört på omvägar att den omfattande renoveringen inte är så genuin som den ser ut! Inga ruttna fönster har bytts ut t ex. Men det man inte ser på Hemnet kan ju de med stora plånböcker betala för...
Nu blir det inte du som drar det strået i allafall...