torsdag, december 29, 2005

Homestyling anyone?

Satt och kollade i kataloger idag, för att fördriva eftermiddagen, och hamnade på möbelsidorna. Jesus vilka fruktansvärda möbler det finns!

Har ni sett de där soffborden med glas-skivor, som hålls uppe av de mest fantasifulla saker? Underdelen är alltsom oftast en större betongklump, som man får frossbrytningar av tanken på att man skulle behöva inhysa i sitt hem. I dagens Ellos-katalog var det:

* 1 sjöjungfru som balanserade skivan på huvudet och stjärtfenan
* Två delfiner som låg skavfötters och håll glasskivan på sina fenor
* En tik med valpar

Annars är nakna liggande kvinnor mycket poppis, de brukar finnas med här och var. Nu frågar jag bara: VEM köper dessa bord? VEM vill ha en sjöjungfru framför soffan?? VARFÖR finns dessa anskrämliga tingestar med i var och varannan katalog? Är det för att uppväga förlusten av att mera klarsynta fabrikanter slutat tillverka de stora porslinstigrar/leoparder som satt i "moderna" hem på 80-talet?? Troligen borde dessa soffbord återfinnas hemma hos samma målgrupp, tillsammans med alla tavlor på gråtande barn.

Jag gillar inredning. Jag gillar dessutom att smygkika in i andras hem. Det finns massor av trevliga hus-försäljnings-sajter där man kan få gå på visning i människors hem utan att lämna sitt eget. Sen kan man sitta där med en kaffekopp framför datorn och skratta rått åt vad människor omger sig med.

En annan möjlighet är att kolla blocket och Tradera, efter saker människor säljer. Crrly presenterade en mycket originell annons på sin blog, som jag passar på att låna (Tack Crrly). Det är hemskt spännande att se vad andra människor förknippar med begreppet "julstämning".

Jag läste för övrigt en rolig tråd för några veckor sedan, om det fulaste människor hade i sina hem. En av de mest fantasifulla anskrämligheterna folk medgav att de hade hemma, var en virkad pudel, som dolde en vinflaska om man lyfte av huvudet på pudeln. Min mormor hade en sådan när jag var liten och jag kan garantera att den är jätteful.

Det fulaste hemma hos oss tror jag är... alla sladdar. Jag känner att jag får eksem av att titta på de stora råttbon av sladdar som fyller lägenheten, där de kryper mellan datorer och andra apparater. Men så är det, det är sådant man får leva med antar jag. Annars har vi en matta som är hemsk, eftersom den ligger under en skrivbordstol och är "sönderrullad" och knöglig. Vad sambon tycker är fulast vågar jag inte gissa.

Det är roligt efter jul att sortera runt alla nya prylar man fått av den snälla jultomten. Tyvärr får inte alla saker plats på en gång, eftersom vi bor ganska litet, så man får variera sig lite. Det har iaf hamnat nya bestick i besticklådan, och så ska det inhandlas nya tavlor till sovrummet. Jag ska ha någon form av tavla med mycket grönt i, typ djungel. Men det är inte lätt att hitta, tyvärr.

Nåja, det tar tid att röja i den här röran som blir efter att man kommit hem efter en tio dagars lång resa. Det står julklappar i hela lägenheten, ihop med halvt uppackade väskor som tar upp det mesta av golvytan. Därutöver är lägenheten full av de högar av sorterad smutstvätt, och papper som ska återvinnas, från den driva av reklam som samlats innanför dörren när vi kom hem. Det ser ut som kriget dragit fram här, och vi har båda dragit på oss en förkylning, och orkar därför inte städa nämvärt. Det är ett långtidsprojekt helt enkelt. Idag försöker vi komma i fatt med tvätten, det blir sex maskiner idag och lika många imorgon. Det räcker så. Nu ska jag sätta på en kanna kaffe och vältra mig i kostymfilmer och hoppas på att de hjälper mot förkylning =)

God fortsättning på er allihop!

Dagens citat:
"Glöm det. Ingen film som handlar om inbördeskriget har någonsin dragit in ett öre."
/Direktör på MGM, gällande boken Borta med vinden.

7 kommentarer:

crrly sa...

*s* Varsågod!

Själv har jag ett litet projekt på gång faktiskt som du nog skulle vara intresserad av att kolla in... som har med Hemnet att göra, hehe... ;) Återkommer till det!

Skogsrået sa...

LÅter spännande.. =)

Anonym sa...

"Vad sambon tycker är fulast vågar jag inte gissa"

Räknas katten?

Anonym sa...

Angående fula pudlar (läs Pär Nuder)
så fins det även tomtar med huvud att plocka av, och vips så infinner sig en trevlig hemlig smygsupsflaska om man nu ligger åt det hållet vilket tydligen halva svenska folket gör numera,Kom just att tänka på virkade toarullsdöljare dessa måste slå rekordet i fulhet,,,

Anonym sa...

Good design!
[url=http://eocyjzqs.com/tuxl/oxae.html]My homepage[/url] | [url=http://pxssgpvy.com/ptpg/jvlp.html]Cool site[/url]

Anonym sa...

Thank you!
My homepage | Please visit

Anonym sa...

Nice site!
http://eocyjzqs.com/tuxl/oxae.html | http://ytmdvwhu.com/tbcn/jidj.html