lördag, december 03, 2005

Glad att det är över

Jo, faktiskt. Jag är glad att det är över, nu kan det bara bli bättre.

Om ni undrar vad jag pratar om så är det den glädjande nyheten som media presenterade igår, om att Svenska Kass(a)service går i graven nästa sommar. Äntligen! som Gert Fylking brukar skrika.

Varför ska man då glädjas över att en serviceinrättning försvinner? Mycket enkelt; därför att det inte varit någon service att tala om. Med dåliga öppetider, hutlösa priser och noll vänligt bemötande mot kunder förtjänar inte Svensk Kass(a)service någon guldstjärna. Tvärtom är det betydligt bättre att detta hån mot svenskarna tas bort och ersätts av något annat. För det kommer det att göra. Tillgängligheten blir knappast sämre, för det finns inte en ort i Sverige som har ett kassatjänst-kontor, men inte har en butik. Tvärtom är det ju mycket möjligt att butikskedjor nu kan utöka tillgängligheten för människor på landet.

Jag skrek, liksom den sympatiska mannen i reklamfilmen att "Det är ju ingen riktig post!" när posten förändrades för några år sedan. Tydligen var hans ilska ett försök att vara roliga, men förändringen av Posten för några år sedan var bara kantad av djup tragik. Människor som hade svårt att hantera de diffusa uppdelningar av de olika tjänster som tidigare hanterats under samma tak fick ofta utskällningar av kassörerna, eller i bästa fall blev de dumförklarade och bemöttes med en tydlig suck och sur blick.

Jag är medveten om att den kommande nedläggningen innebär arbetslöshet för cirka 1500 personer. Men det är bara ännu en vinst som jag ser det. Under de senaste 10 åren, då jag besökt ett stort antal olika kassatjänstkontor, har jag aldrig, jag säger aldrig, blivit bemött med den service och det glada bemötande som vi kräver av varje servitris eller för all del av ICAs personal, som gjort ett betydligt bättre jobb som postkassörskor de senare åren. (och för den som undrar om detta inte beror på min egen bristade sociala kompetens kan jag bara svara att jag arbetat många år i olika serviceyrken där jag fått vänliga omdömen, gott om dricks och förlängda anställningar. Människor ger inte bra dricks eller svarar på telefonintervjuer om de tycker att den andra är otrevlig.)
Jag har under de senaste 10 åren bekantat mig med åtminstone 100 olika kassatjänst-medarbetare. Ingen av dessa har varit i närheten av ett serviceinriktat bemötande, tvärtom har de konservent varit hysteriskt otrevliga. Och jag är inte den enda som noterat detta. Jag skulle nog säga att det är en allmän uppfattning. Därför känner jag inte medlidande med de människor som förhoppningsvis efter nästa sommar inte längre kan behandla sina kunder som mjäll. Jag hurrar.

Mina studier av Svensk Kassaservice personal omfattar alltså cirka 6% av den totala personalgruppen, men är ändå stor nog att utgöra ett statistiskt säkerställt underlag, för det krävs det bara en slumpvis utvald grupp på minst 30 personer. OM, jag säger om, det finns trevliga medarbetare på Svensk kassatjänst lönelista så är jag säker på att ni kommer att hitta nya jobb, hos arbetsgivare som kanske uppskattar er bättre. De övriga, som torde vara i majoritet, kommer förhoppningsvis aldrig mera att arbeta i ett serviceyrke. Tack och lov.

Men, jag säger förhoppningsvis. Detta eftersom det starkaste svenska särdraget hos sin befolkning inte alls är avundsjuka eller en tendens till akoholism, utan en onyttigt stor förmåga att förlåta och förtränga. Svenska folket förlåter vad som helst. Se bara på hur vi behandlar våra politiker.

Efter den skrämmande och kränkande inkompetensen hos en stor grupp av landets viktigaste personer dog massor av människor i brist på vård efter Tsunamin. Idag muttrar vi lite, men röstar ändå i diverse utfrågningar att Persson kan sitta kvar. Men det är kanske lika bra. Laila Freivalds, som visserligen röstats fram av allmänheten som en av dem som borde avgå, har ju sedan något år studsat tillbaka in i regeringen som den lilla gummiboll stadsråden är. Jag minns varför hon fick gå från sin post som justidsieminister, svenskarna gör det inte. Bosse Ringholm, som i likhet med andra fotbollsklubbs-ordförander, borde sitta hos polisen idag, kan fortsätta att säga dumma saker i telefonen. Mona Sahlin fick också semester ett litet tag efter Toblerone- och taxiskandaler, men också hon är tillbaka på regeringens lönelista. Och likt förbannat kommer socialdemokraterna att vinna valet nästa höst, därför att svenskarna förlåter allt, och röstar socialdemokratiskt på grund av lathet och ohejdad vana. (Skulle du mot all förmodan inte ha en likadan förlåtande natur, kan du besöka sidan sparkafreivalds.nu ).

Därför är det mycket troligt att du nästa höst kommer att uppleva att butiksbiträden, kontorister, växeltelfonister och andra serviceyrken har fått en otrevlig ton på sistone. Men det är inte så konstigt. Det är bara de avlagda kassatjänstbiträderna som nu i full frihet fått förlåtelse och arbete lite varstans. Troligen kommer flertalet också att placeras inom ålderingsvården och på förskolor där de kan släppa sina trakasseritalanger fria, genom att tvinga pensionärerna att spela fia till fingrarna blöder och barnen att äta pölsa varje dag. Men vi kommer att förlåta det också.

Dagens citat:
"Alla räddade från Titanic efter kollisionen."
/New York Evening Sun, 15:e april 1912.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fete Persson borde be Thailand om ursäkt. Den slappa attityd och det långsamma agerande har kostat nog så många Thailändare livet när västerlänningarna och i många fall svenskarna "kan hanteras av Thailänsk sjukvård" före de infödda.

Visst kunde de hantera oss. Utanför med "vi är fullbelagda" dog Thailands medborgare. Göran Persson har blod på sina händer!

Anonym sa...

...för övrigt så är kassaservice helt uselt och jag instämmer i kritiken. De kommer ersättas av butikskedjorna och om det kommer fungera dåligt där så gör det mig inget då det redan idag fungerar uselt. Att få det bättre eller lika illa känns som en helt okej chansning. Risken att det blir bättre finns ju i alla fall...

Anonym sa...

Här är ett "mjäll" till som är glad över kassaservice stängning, Hoppas de inte har någon "back up" som de inkompetenta brottslingarna i regeringen tycks ominstalleras med.!

En ruskig andra advent tillönskas regeringen i allmänhet och kassatjänst i synnerhet. Ni övriga ta en lusssebulle! flinar,,,,,