lördag, december 31, 2005

Gott slut

Nu är året nästan slut, om några timmar bara. Jag har tillbringat dessa sista skälvande timmar, fram tills nu, med att kolla på Discovery Mix och en dokumentär om Bruce Springsteen på 2:an. Det är ansträngande att kolla på tv ibland, men får så mycket idéer. Efter programmet på Discovery, om galna resmål som Skottland, och den glömda staden Kapadokya i Turkiet, för att inte tala om att de visade bilder från Rom. Sådana resprogram på tv får mig att vilja skriva ut ett exemplar av Unescos världsarvslista, och sedan bara resa runt i världen och bocka av den. Det finns så mycket jag vill se, problemet är bara att jag inte gillar att resa. Det är omständigt att packa, obekvämt att resa och mina erfaranheter av resor är att de mera stressar upp mig än ger mig välbehövlig vila och ro. Så jag tänker inte lova mig själv att resa mera nästa år (i framtiden ska jag resa, men inte nu) men jag kan iaf lova mig själv att lyssna igenom Bruce Springsteens samlade verk. Det är på tiden.

Nyårsafton alltså. Vanligtvis brukar jag göra bokslut i mitt liv på min födelsedag, och inte som det brukar vara på nyårsaftonen, men jag kan väl tjuvstarta lite grann. Jag vet inte om jag gillade 2005. Det var så mycket elände det här året, och för min egen del så kändes det som "ett-steg-fram-två-tillbaka". Vi får väl hoppas att jag lyckas hoppa fram de där förlorade stegen nästa år. Tills dess ska jag undlåta att fundera över hur sunt det är att vara 25 år och redan känna att man ligger efter i tidsplaneringen av sitt liv...*l*

Jag brukar inte ge nyårslöften, för då hamnar mina löften i samma pott som alla dem som lovar att sluta röka och börjar igen innan den 2 Januari. Så nyårslöften har en tendens att mera kännas som en lista över människors dåliga samveten, men får sedan inte så mycket med deras verklighet att göra. Men ska jag göra ett undantag så lovar jag att fortsätta med det jag gör (villket också borde vara lättare att hålla, än om man lovar att ändra sig helt).

Jag ska
* Få bort de sista kilona, och avsluta ett 1,5-års projekt av viktminskning.
* Äntligen få mina efterlängtade "Laura-Croft-armar". I sommar ska jag också gå i linne!
* Skriva klart min D-uppsats. Jag gjorde ju min C-uppsats i våras, så jag har ju ångan uppe. Jag avskyr oavslutade projekt, och jag vill inte att min magisterkurs ska bli en samling dammiga, oavslutade poäng.

Utöver dessa tre löften så tänker jag inte lova något alls. Rökningen gav jag upp för många år sedan, jag har inga barn jag kan lova att inte skrika åt, och körkort har jag. Och jag tänker inte lova något jag inte kan hålla, för det blir bara ändå mera deprimerande när man inte lever upp till det då =)

Ikväll ska vi gå ut och äta, vet inte riktigt vart ännu. Sen hoppas jag att det är någon i Malmö som har handlat en liten raket att skjuta upp vid tolvslaget, vi har det inte. Jag har i år för första gången på mååånga år, ingen humla att skjuta iväg, så jag får klara mig med att titta på andras uppeldade pengar =) Dessutom ska jag inviga min julklappsväska ikväll, en liten svart söt sak med tre svarta rosor på, och jag är inte så sugen på att bränna den på någon bengalisk eld iaf.

Gott nytt år på er, och dela gärna med er av era nyårslöften! Och om det inte går så bra med rökavväjningen, joggingen, städningen eller bantningen imorgon så kan ni trösta er med...

Dagens citat:
"Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit 100 000 sätt som inte fungerar."
/Albert Einstein

Inga kommentarer: