fredag, juni 10, 2005

Sökande efter sömn och arbete

Ojoj oj. Man ska inte blogga när man är så här trött, men jag vill och jag får inte gå och lägga mig. Han som ska natta mig är nämligen upptagen med att spela (döda omväxlande tyskar och allierade i ett dataspel). Så han bestämde att jag skulle surfa ett tag. Jag känner mig sååå förtryckt. Eller så kanske jag helt enkelt ska hålla tyst eftersom jag övertalande honom att äta 2 bullar för 10 minuter sedan, bra för skojs skull. Tur att vi kan ta egna beslut i den här familjen =)

Jag är numera arbetssökande. Inte arbetslös. Säger min sambo (herregud ni tror snart att jag går på löplina mellan spis och säng också, med en alternativ-rutt förbi strykbrädan. Så är det då rakt inte. Jag stryker nämligen inte *lol*). Nåja. Jag är arbetssökande eftersom jag bara varit utan jobb i några dagar, tre närmare bestämt. Jag har ringt på jobb, sökt en massa, mejlat, skickat, surfat, besökt arbetsförmedlingen, you name it. Fast det har bara resulterat i att jag nu inte har mer att göra. Fast då kan jag ju ta helg med gott samvete.. Jag var inte den enda akademikern på arbetsförnedringen heller, det var 4 andra där samtidigt som jag, från mina parallellklasser. Det bästa med gruppinskrivningar är att ingen äckel-hurtig människa bestämmer att du ska komma dit klockan 8.00 "Så du kommer upp den dagen!!". Det är ett jävla diskriminerande av människor med fallenhet för skiftarbete!! Varför är det så förbenat viktigt att tvinga upp alla stackare så tidigt som möjligt, de flesta av oss har inga kor att mjölka och kan faktiskt få sova tills vi bestämmer oss för att skaffa barn och aldrig mer få sovmorgon. Fast tanterna på arbetsförnedringen vill väl ha sin flextid efter klockan 14.00 antar jag...

Jag trodde att det var ett skämt att de på arbetsförmedlingen inte förstod akademikers arbetsmarknad. Hur svårt kan det vara liksom? Jag skulle fylla i vilka typer av jobb jag söker. Eftersom Socionom är en titel på en utbildning och inte på ett yrke, och att en socionom kan jobba inom kanske 20 olika verksamheter så kunde jag knappast lista 20 sorters jobb. Dessutom så står det alltid "Socionomutbildning" i jobbannonserna, så jag tänkte göra det lätt för dem på arbetsförmedlingen. Så jag skrev helt enkelt att jag skulle söka jobb där det efterfrågades den kompetensen. Men det var för avancerat för henne. Så jag fick ge exempel på vad man kan heta, som socialsekreterare, behandlingsassistent och och skrev och såg nöjd ut. Sen tyckte hon att jag skulle bli enhetschef, för det var så många av hennes kompisar som var det. Ehh? Jaha? Jo, det kan man nog bli när man har ett poar års arbetslivserfarenhet, men jag har just blivit färdig med min utbildning och fixar uppenbarligen inte ett sådant jobb, tyckte jag. Då tittade hon bara på mig. Det var nog det dummaste jag hört sedan en polare påstod att man inte behöver någon utbildning för att vara psykolog för "jag får jämt lyssna på mina kompisar"... Suck.

Jag har tränat idag. Det var 1,5 vecka sedan och jag var dödligt stel. Det är skolavslutningar och fint väder, så när jag och Ebba kom dit så stod det en ensam tjej där med instruktören. Så vi var tre deltagare på passet idag. För några veckor sedan var det helt galet, då var det plötsligt 10 nya som kom dit. Det är väl så, när solen tittar fram inser folk att det blir sommar och badsäsong det här året också. Sen tränar de och äter morötter i 2 veckor. Sen har de antingen kommit från de 1,5kilos övervikt de hade, eller tröttnat och lurar sig själva attde istället kommer att idrotta ute heeela sommaren, för ingen vill ju ändå träna inomhus när det är så vackert väder. Jag vet, för det är sånt som jag själv sagt till mig i flera års tid... =) Fast det här året så går jag inte på det längre.

Ojojoj, nu är det bäst jag lägger mig iaf. Jag vågar inte läsa vad jag skrivit, för när jag är såhär trött så blir jag så förbannat tramsig och skrattar åt allt. Så om jag skrivit lustigt så beror det på att jag är trött, inte på att jag hänfallit åt spriten efter mina 3 dagar som utslagen och arbetssökande =)

Dagens citat:
Mina barn skall minsann få arbeta. Det har mina föräldrar fått göra.
/Erik Zetterström (Kar de Mumma)

Inga kommentarer: