fredag, juni 10, 2005

Hujeda mig

Verkligheten är förvirrande ibland.

Har tvättat idag. När jag kom ner så var tvättstugan jättestökig, filtret till torktumlaren var precis fullt, det var massor av skräp på golvet och mskinerna hade en högar av utspillt tvättmedel på sig. Jag förvandlades till en tjurig tvättstuge-kärring och mummlade för mig själv. Men det sitter ju redan arga lappar som inte hjälpt ett skit, så förutom att gå upp till nissen och knacka på, och erbjuda en kort kurs i tvättstugeteknik så finns det nog inte mycket jag kan göra förrutom att städa och hålla tyst.

Ikväll är det Shakespere in love på femman, väl värd att se. Det verkar faktiskt finnas en chans att allt ordnar sig idag också. Jag fick nämligen en kallelse till jobbintervju idag, på ett jobb jag sökte i förrgår. Jag ska dit på onsdag, och skulle jag få det så är jag uppbokad i tre månader, det är ett sommar-vick, och jag vill gärna ha det.

När man får ett samtal där de säger att de vill att man kommer till en intervju så blir man först jätteglad, hoppar runt och skriker. det är vads om händer de första 10 sekunderna, sen inser man att man fått en intervju och att det är jätteläskigt. Den känslan håller i sig betydligt längre. Jag gissar att den kommer att förbytas till ren skräck runt klockan 12 på onsdag, för att 1,5 timme senare övergå till misströstan innan jag slutar vänta på telefonsamtalet som aldrig kom. Men det är ju iaf kul att veta att någon reagerade på min ansökan, för då kan det inte var så illa.

Jag har nu 4,5 dag att oroa mig. Det ger gott om tid att hinna gå ungefär tre varv runt alla orosmoment, drömma några bizarra drömmar om anställningsintervjuer där man tvingas spela ukelele eller svara på geografifrågor, ställda av sin lågstadielärare (som plötsligt bytt karriär), och gott om tid att döma ut all den kunskap (för att inte tala om hela sin garderob) man förvärvat. Hur fan ska jag lyckas lura dem att anställa mig??!
Testa själva, hur 17 svarar man på idiotiska saker som:

- Vilken är din bästa egenskap?
(Jo, jag har bollsinne, det tycker jag är bra.)

- Vilken är din sämsta egenskap?
(Tja, jag är morgontrött, blir galen när folk inte gör vad de ska, har lite svårt at komma i tid, avskyr att delegera för då kommer någon annan att antingen skita i att göra det eller göra det sämre än mig...eh var det 1 du sa?!)

- Varför ska vi anställa just dig?
(För att jag inte har några pengar och verkligen behöver ett jobb. Fast det finns ju bättre jobb än det här, och lönen kanske inte är jättebra, men det är ju mer än 3500kr/mån. Eller?)

- Vad tror du att du kan tillföra vårt arbetslag?
(Tja. Jag kan se till att vi bara har gott kaffe i personalrummet istället för all äcklig Skånerost som folk dricker här. Var kommer du ifrån sa du?)

- Hur tycker du att en bra chef ska vara?
(Lägga sig i så lite som möjligt, vara positiv och uppmuntrande och inte ta så hårt på stämpelklockan.)

Nä, det är inte alldeles lätt. Man ska låta som en Fröken Sverige kandidat, men samtidigt låta trovärdig, men får inte säga något negativt. Man måste vara ärlig men allt man säger används emot dig. Och i slutänden kan du bli bortvald av de mest idiotiska anledningar. Sa jag att jag var glad över att få en jobbintervju? *l*

Dagens sanning:
Only a pessimist complains about the noise when oppurtunity knocks.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Anställningsintervjuer i all ära men!

Ta du och kontakta Nisse på manpower eller varför inte Robert som har lösningen...eller nu vet jag !!Janne Josefsson kan du ta med som stöd då måste de anställa dig. Ingen sticker upp mot denne undersökande snokare o rotare,,ibland riktigt bra!

Anonym sa...

Var är du fastnade du hos Janne J.?
Har du kanske fått grönt ljus?
Synd i så fall ser vi väl dig inte mer här i hörnan?!