tisdag, februari 05, 2008

Åldersnoja.

Om mindre än en timme blir jag ett år äldre. Jag närmar mig trettio med stormsteg (även om det är några år kvar). Maken gnuggar händerna och ser fram emot att få bjuda igen, efter alla mina retsamma skratt när han åldersnojade runt/innan 30-årsdagen. han har sett fram emot den här dagen i flera år.

Det är inte utan att jag börjat räkna ner mot den stora dagen (30 ÄR stort). Jag försöker värja mig med att Maken alltid kommer att vara flera år äldre, men det biter inte på honom.. han ser lika nöjd ut iaf. Nåja, jag har målat in mig i det här hörnet under flera år så jag gissar att "I had it coming.."

Får man säga så längre förresten? Nu när man närmar sig trettio och för länge sedan passerat "ungdomsåldern" till och med på SJ som är extra förlåtande på den punkten... Är det inte lite väl "tonårigt" att slänga in engelska sådär? Bäst att lägga av med det.

Annat man måste ge upp efter trettio:

* Rosa. Allt i rosa måste bort. Man får inte ha rosa kläder efter 30. Det är ungefär lika snyggt som leopart är sexigt på en dam i 70-årsåldern. Ser ni skillnaden??!!































* Tofsar. Tofsar och flätor är numera enbart okej om man målar hus alternativt föder barn. Möjligtvis kan jag komma undan denna regeln om jag förvandlar mig till indian, men jag är så blek så det är aldrig någon som går p att jag har ett så spännande förflutet.
Väntar jag 10 år till så måste jag dessutom klippa av mig håret, har jag hört. Prinsessan Leia-frisyr ska vi inte ens prata om! (Inte för att jag någonsin haft det men iaf..)


* Gympaskor. Nu måste man gå i klackskor alternativt slå in på den foträta vägen. Min mamma kommer iaf att bli glad, hon har väntat på den dagen sedan jag började 7:an.

(Visste ni för övrigt att om man gör en bildsökning på "ålderskris" i Google så får man på första sidan fram två bilder som länkar direkt till denna blogg...)

* Jag får inte längre läsa böcker som "Harry Potter" och "Eragon" och andra bra böcker som anses rikta sig till unga. Å andra sidan lär jag inte kunna börja skylta med min Harlequin-samling heller... Det enda som duger nu är forskar-rapporter och böcker av Marianne Fredriksson.


Andra ord som hör ihop med livet efter 30:
* Scarf
* pensionssparande
* Urban jungle
* parmidag
* nätverkande
* anti-rynkkräm
* portfölj

Ord som INTE hör ihop med livet efter 30:
* Goth-mode
* pizzafrukost
* spontanfest
* Sova-med-makeup

Hur fan ska det här gå??? (Har du något mer att tipsa om som jag måste ge upp efter 30-årsdagen så passa på att tipsa!)

4 kommentarer:

Anonym sa...

De e tur för dig att du har en vän som genomlever allt det där precis ett år innan dig. Har kommit på mig själv sitta på tåget påväg hem från jobbet och titta på pensionärer och tänka, shit är jag snart där? Eller nej det har jag inte alls :-).

Att fylla 30 kommer bli helt okej om det inte vore för snorvalpen till pojkvän man skaffat som ständigt påminner en om att man är ett år äldre än honom. *s*

Filifjonkan 1 sa...

Jaha då är det dags att gratulera då
30årsdagen närmare och närmare du glömde käpp med ringklocka kan va bra att ha med,,och stödlindor elastiska hudfärgade runt klena vrister tx...samt extra kalkintag för det är nu benskörheten kommer gnagandes,,, Ja med andra ord livets nedförsbacke har börjat luta,,,fnissar,,,sen när man fyller 40 ja då står man med ena foten i graven redan..så passa på att njuta lite virtuella tröstkramar kommer här och du Grattis,,,:)))

Anonym sa...

Jaaaa, efter 30 har du helt andra saker att se fram emot och glädjas över.
Att få visa leg på Bolaget när man fyllt 35 lever man på länge...

Kram
Gamling!

Anonym sa...

Ta ingen stress över att bli 30,knappast kommer det att ändras drastiskt för dig. Bara om du tillåter det. Och du får visst läsa fantasy-böcker hur mycket du vill, det gör nog folk jag känner som är över 30, man gör det man vill och inte det som passar i andras ögon. Så enkelt är det.
Jag är för övrigt lika gammal som dig, men vi har säkert olika livssyn för jag känner ingen stress alls av att 30 närmar sig. Jag tror vi åldras av livserfarenhet och inte ålder.