tisdag, oktober 03, 2006

Jazzbacill?

Tack snälla Doktor Edberg för ordinationen av djupa andetag och ett stort mått "Skit i det!".
Tack underbara (Sjuk) -syster för att du talade om att jag är normal!
Tack snälla sjukhuskoordinator Berenike för att du redde ut prioriteringarna åt mig (jag är viktigast)!

Tack alla tre, ni är guld värda. Det är inte alla som har ett eget sjukhus ;)

När jag var liten var jag också inne i sjukhussvängen ett tag, då under mitt alterego Doktor Samberg. Jag var fyra-fem år och hade fått en doktorsvagn i vit plast med tillhörande läkemedel och instrument. Så fort någon i min familj intog ryggläge efter en jobbig dag (eller bara la sig ner för att vila) dröjde det inte länge förrän det skramlade till i hallen och in kom DOKTOR SAMBERG!!! Doktorsvagnen var på hjul, såg ut ungefär som en sån där som läkarna har operationsinstrumenten på, och skramlade betänkligt när man drog den i ilfart över alla trösklar och hallmattor. Jag gav ju iaf min stackars familj möjlighet att fly...

Dr Samberg undersökte de stackars sjuklingarna, ställde diagnos och ordinerade medicin, oklart vad. Jag tror mest han muttrade lite, och berättade om sitt privatliv. Att han hade egen praktik och bodde under grannens växthus. Idag ställer jag mig lite frågande till varför ingen av sjuklingarna reagerade på att den lilla 4åringen då och då förvandlades till en 40 årig bister manlig läkare, som brukade ta emot patienter under ett växthus. För min del låter han ganska skrämmande...

Jag mår bättre nu för övrigt. Jag lydde era råd så gott jag kunde och nu känns livet lite enklare. Jag mår så pass bra att jag har kommit på att jag nog inte vill vara utbränd. Jag vill vara drabbad av något trevligare. Något som botas med kaffe, musik och snygga män eller så. Möjligtvis choklad också. Känner ni till någon sådan sjukdom/åkomma? Kom för all del ihåg att ett av symtomen måste tvunget vara att man ser jättesnygg ut hela tiden!

Det bästa jag kommit fram till så här långt är Jazzbacillen.



*Dags för dagens sing-a-long*


Mitt huvud surrar av toner, säg vad kan ha hänt?
Och kroppen dukar av rytmer som jag aldrig känt.

Det svänger runt och det gungar så jag blir konfys.

Omkring mig allt blir upp-och-ner,
Vad är allt detta för nys?

Jag gick till doktorn och skildra vad som hänt så här:
Jag är en stillsam figur som ej ens varit kär

Men jag är nu som en köttbit på en glödhet grill

Jag visslar jämnt, slår takten på allt
Och jag kan inte va still!

Jag sa: Jag kanske fått hispan eller kanske fnatt?
Men farbror doktorn tog prover och sen sa han att:

Det där är bara en envis men ganska snäll bacill...

Jag skriver ut ett lätt recept
så håller den sig nog still.

Jag gick till pillerkontoret, visade min lapp
Men apotekarn han log och gav min kind en klapp

Tyvärr så säljer vi inte alls nånting sånt här!

Gå bort till nästa hus och försök, där finns en skivaffär...

Med möda läste jag det som som doktorn skrivit ner
Att jag fått jazzen i blodet och behövde mer

Det var så enkelt men doktorn hade träffat rätt

Då blev jag arg för det han fått för nått som var så lätt


Den medicin skivaffären gett mig var perfekt
Jag fick min jazzhunger stillad och min swingtörst släckt

Istället åkte jag på en ny och praktfull nit

Jag intogs av en ny bacill,
blev kär i en expedit..

Mitt huvud surrar av toner, som mig himlen sänt
Och kroppen dukar av rytmer som jag aldrig känt.

Jag blir så frisk av baciller om de är så här

Den bästa sjukan är nog ändå
det där att plötsligt bli kär!

3 kommentarer:

Berenike sa...

Kanske själv skulle drabbas av jazzbacillen ett slag.

Skönt att du mår bättre!

Anonym sa...

Hej!
Dina "doktorskomplex" har gått i arv. Systersonen (då ca.3-4 år) hade hittat en säkerhetsnål och smög in en tidig morgon till sin sovande pappa och sa:
- Här kommer doktorn och skall sticka dig lite i halsen!
(Som tur var sa han det högt nog för att pappa skulle vakna och hejda denna vassa säkerhetsnålen innan den nådde halsen)

crrly sa...

GUD, vilken gullig Samberg!!!!! :D