tisdag, juli 12, 2005

Skurkar, poliser och jakt på mat

Det är fortfarande olidligt varmt. Tur att Mr. Fawcett är med oss annars hade vi inte fixat det här. Jag har ändå duschat 3 gånger idag. Problemet är bara att vi nu, på grund av nya elektroniska tillskott, kommit upp i ett snitt på 2 proppar per dag som måste bytas. Sambon är galen och hotar med elektriker och omdragning av ledningarna. Jag springer mest runt och stänger av alla lampor som han glömmer att han tänt. Det är ett dårhus här =)

När det är varmt orkar man inte göra något. Kyl, frys och skåp gapade tomma igår, men på något sätt lyckades vi hitta någon sunkig ursäkt för middag så att vi slapp åka och handla. Jag avskyr att storhandla, och älskar när det är färdigt, för då behöver man inte handla igen på länge. Fast idag gick det inte längre, det var bara att inse att vi var tvugna att åka. Så vi satte oss i den stekheta bilen och åkte till affären. Jag funderade på om stenåldersmänniskan någonsin var lika lata som vi var igår. Om de verkligen aldrig någonsin muttrade till varandra att "Kan vi inte äta de där gamla rötterna? Röra ihop någon blandning på dem och det där gamla hjortbenet som jag drog hem förra veckan? Så kan jag vänta med att jaga till imorgon istället...". Jag har svårt att tro att det är först nu som människan haft dagar de de verkligen inte orkat och istället ätit sunkmat bara för att slippa... =)
Det blev spaghetti och köttfärssås idag, om ni undrar.

Torneringen var kul. Det var fyra riddare som red runt i en stor sandlåda och kastade yxor, spjut och sköt med båge. Sen red de med lansar mot varandra och låtsades att det var på medeltiden. Det är så typiskt att det alltid är den svartklädde som ska föreställa den onde och den vitklädde som ska vara hjälten. Måste man verkligen göra sådana förenklande synintryck för att folk ska förstå?
Skurken hade svarta kläder, mycket läder för övrigt. Sen var han den äldsta och fulaste och för säkerhets skull så hade han rakat huvud. Det hade varit mycket roligare om han hade vunnit på slutet, men så blir det aldrig.



Såg på nyheterna idag (på svt). TVÅ inslag handlade om kriminaliteten. Det första var ett inslag från Frankrike, där det är kriminellt att inte ingripa om någon begår ett brott. Så diskuterades det hur hemskt det var att vi inte har denna lag i Sverige. Tja, om den som anmälde ett brott kunde känna sig trygg, eller den som stoppar en tjuv genom att låsa in honom i garanget inte blir dömd för frihetsberövande, _då_ kunde jag se en mening med en sådan lag. Men den som försöker stoppa en tjuv i Sverige blir dömd, och tjuven får skadestånd för att han skar sig på ett papper när han letade igenom offrets plånbok...

Det andra inslaget handlade om att hälften av Sveriges kvinnor är rädda för att gå ut ensamma på kvällen, men att denna rädsla inte är rimlig, eftersom det är relativt få kvinnor som faktiskt råkar ut för en våldtäktsman. Sen sa de också att de som borde vara räddast enligt statistiken är männen och bara var femte man är rädd. Underförstått: kvinnor överdriver och är mesiga. Men herregud det är väl knappast RÅN jag oroar mig för!! Jag lovar att om jag fick välja på att bli rånad eller våldtagen så skulle nog även männen välja att bli rånade. Det är väl självklart att ju hemslkare den sak är, som man oroar sig för, destu mer anstränger man sig för att skydda sig från den.

Men båda de här inslagen fokuserar på allmänheten. Folk borde ingripa mera, eller så är vi obefogat rädda. Vad sägs om att fokusera på det det handlar om egentligen!! Att det finns alldeles för få poliser, att de ibland inte ens åker på en våldtäkt, och att det kan ta en timme eller mer innan polisen når fram. För att inte tala om att normlaa brott som stölder knappt är lönt att anmäla idag. När polisen har möjlighet att sköta sitt jobb och jag kan känna mig skyddad igen, DÅ kan jag gå med på att ingripa (läs: göra polisens jobb) eller fundera över min rädsla. Tills dess tänker jag se det här för vad det är: Ett politiskt trick för att dra uppmärksamheten från det faktum att rättssystemet i Sverige är under all kritik och att polisen inte längre hinner med hälften av vad de borde. Men det är ju bättre för regeringen att låtsas att det beror på medborgarnas feghet och obefogade rädsla. Argh!!!!

Dagens citat:
The bad guys don't always wear black hats,
the good guys rarely win,
and the cavalry never, ever shows up just in the nick of time!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaja, vi ska fixa bilderna från kameran. Om du bara tog en paus från din tv-serie så kunde vi ladda in dem på DIN dator ;)

:@

Skogsrået sa...

Nu har jag som ni ser lagt in två bilder från vårt lilla riddarspelsäventyr. Det är jag som tagit bilderna, om ni undrar.