fredag, juli 08, 2005

Mr. Fawcett flyttar in

Det är varmt i vår lägenhet, olidligt varmt. I flera år har vi testat allt vi kunnat komma på; att öppna fönstren vid olika tidpunkter beroende på solläge och temperatur, att ha helt stängt så att värmen utifrån inte ska komma in, köpa ett antal fläktar etc. Men inget hjälper, så igår kväll gav jag upp. Vi får helt enkelt kalla in en expert, ta hjälp utifrån, sa jag. Så idag har vi hämtat honom, Mr. Fawcett.

Han sköter sitt jobb, det gör han. Det går inte att säga annat. Men han är ganska högljudd, trots sin kyliga attityd, och dessutom är han väldigt blek. Jag är övertygad om att han är Engelsk, men jag har inte vågat titta efter, är rädd för att uppröra Mr. Fawcett så att han säger upp sig. Det skulle ju bara fattas att när jag slutligen ger med mig, och lägger ut stora summor för att lösa vårt klimatproblem, så skulle jag råka göra honom upprörd och så skulle allt vara förstört. Varken Poolia, Fru Olsson eller ManPower erbjuder Mr. Fawcetts tjänster, det är jag nästan säker på. Så det gäller att vara trevlig. Misstänker att han är en smula upprörd av att företaget stavat hans namn fel, det står nämligen Fasett på namnbricka och anställningsavtal. Men som sagt, eftersom jag är övertygad om att han är Engelsman så måste det vara Fawcett (som ska uttalas Fåsett). Man får väl inte begära för mycket av personalen på Rusta.

Vi har haft besök en gång tidigare idag faktiskt. Fastighetsskötar-firman som har hand om huset skulle under dagen installera nät i alla väggventiler i alla lägenheter, till skydd för getingar. Tiden angavs nogrannt och precist till mellan 8 och 16. Sån tur då så att man kunde vara beredd *djup ironi*.
Så vid klockan 8 tumlade jag upp ur sängen, klädde på mig och somnade om. Jag vågar inte vänta med att klä på mig tills de ringer på dörren, och att gå upp vid 8 är uteslutet. För det första stämmer det väldigt illa med min dygnsrytm just nu. För det andra; OM jag skulle ha tvingat upp mig vid 8, klätt på mig och kokat kaffe, så hade jag kunnat sätta en förmögenhet på att gubben inte dykt upp förrän vid 15-16. Så bästa sättet att få hantverkare att komma i tid är att inte vara förberedd eller helt påklädd när de ringer på dörren (med detta inte sagt att jag skulle drömma om att öppna i det skicket, men det underlättar alltid att få sprinta upp ur sängen eller ur duschen, Gud verkar gilla sånt. Han har humor förmodligen.) Ungefär som att en gryta aldrig vill koka när man tittar på den, eller att mamma alltid ville att vi skulle gå hem när jag och kusinerna äntligen hittat något att leka med. Ungefär så.

Så, vid tiotiden kom han (mycket tack vare att jag inte var i skick att öppna dörren. Hade jag tex. borstat håret innan hade han dröjt till 14 minst.) Det var en liten man med en stor stege som tassade in i vår hall och började titta runt. Jag sa att vår vetil sitter i badrummet och att resten är övertapetserade (sådana som var övertapetserade skulle inte fixas till). Då tittar han förvånat på mig och säger att toan ligger ju mot gatan, och de vetiler som ligger åt det hållet är redan fixade utifrån. Så det var bara att vinka glatt och släppa ut mannen med stegen. "Det här gick ju fort" tjoade han och fortsatte över till grannen. Sen gick jag tillbaka till sängen.

Folk har varit galna idag, både i London och i Malmö tycks det. Då är det tur att man har hantverkare hemma, och inte har några pengar att gå på stan och shoppa för...

Dagens citat, 2 stycken tom:
(Tur att inte Mr. Fawcetts ser ända till min skärm, då skulle han kanske ta illa upp av mina små klokheter).

Expertens funktion är inte att ha mer rätt än andra utan att ha fel av mer sofistikerade orsaker.
David Butler

En konsult är en person som lånar ens klocka, talar om för en hur mycket den är och sedan skickar en räkning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm lyckan måste vara att äga en Mr Fawcett i dessa dagar ,som tydligen solen bestämt sig för att grilla oss alla .

Mer makt åt Mr Fawcett!!

Anonym sa...

ÅÅÅH så lyckliga ni är, en Mr Fawcett borde ingå som standard i alla bostäder nuförtiden.Behandla engelsmannen med aktning så han inte hittar på några dumheter.