lördag, oktober 08, 2005

Jag ser gärna på tv.

Jag trodde inte att dagen skulle komma då jag tyckte att Peter Swartling hade en intelligent synpunkt. Men här är den. I dagens Expressen kritiserar han SVT för deras tävling "Lilla Melodifestivalen".

Jag såg tävlingen igår. Ungarna var duktiga, men jag kan inte tycka att det känns bra när barn står och sjunger "vuxna saker". Tre, eventuellt fyra av de tävlande var så pass gamla att det kändes okej att höra dem sjunga om kärlek på ett vuxet sätt. Missförstå mig inte nu. Det är inte så att jag inte fattar att sjuåringar är kära och har pojk/flickvänner. Det hade sjuåringar även på "min tid". Men det är en viss skillnad på hur man beskriver kärlek mellan sjuåringar och kärlek mellan 15-åringar. Eller bör vara iaf.

Nu låtsas vi att Nanne Grönwall sjunger:
"Du får ta mitt hjärta, du får göra vad du vill
Bara jag får älska dig
Du får ta mitt hjärta, du får göra vad du vill
Bara jag får stanna hos dig"

Ärligt talat. Vad tror DU att "göra vad du vill" betyder?? Inte 17 ska killen låna Nannes cykel, få hennes efterrätter i ett år eller vad tror du? Skillnaden är bara att det hade varit okej om det var Nanne som sjungit det, men det blir ganska bizzart när det är ett par 11-åringar.
Jag kan inte heller förmå mig att tycka att det känns bra att två småungar sjunger "grrrr" om en kille. Det är en sak om nämnda tjejer sjunger så i sina rum, eller vad de nu sjunger (jag lyssnade inte heller på "När lillan kom till jorden" när jag var 11 år) men det blir en helt annan sak när man ställer en 11-åring på en scen framför hela Sverige och låter dem sjunga en text som inte passar ett barn!

Jag förstår att 11-åringar inte vill sjunga om en liten fågel, som Sanna Nielsen gjorde när hon "slog igenom". Jag var i Sannas ålder då och hade hellre dött än skämt ut mig så, för att sjunga om fåglar är jättetöntigt när man är 11 och hellre lyssnar på Celine Dions kärleksballader. Och det är helt okej, men aldrig att jag hade fått sjunga det på en scen. Det går en bestämd gräns mellan de tonåringar och de barn som tävlade igår. Tjejerna som vann till exempel, och Julia som sjöng nummer 4 (även om hon bara var 13 år så var den texten inte alls på samma sätt), har en mera passande ålder för att sjunga smäktande om kärlek, och gjorde det bra. Men det är dålig smak av SVT att inte säga stopp bara för att föräldrarna inte förstår bättre. Man behöver inte sjunga "Like a virgin" för att det ska vara opassande text för en 10-åring.

För övrigt vore det väl bättre att dela upp evenemanget i två delar, en för 4-12 år och en för tonåringar, så att jätteduktiga 8-åringar inte behöver konkurrera med bidrag som skulle göra sig i den stora melodifestivalen!? Dessutom finns det inga gränser för hur synd det var om de stackare som först fick folkets 12-poängare och sedan fick se den tas tillbaka för att SVT sjabblat med siffrorna.

Dagens citat:
Föräldrar är de sista människor i världen som borde få lov att ha barn.
/H E Bell

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser inte på dessa program numer för man blir precis som du beskriver arg,
Klart olämpligt att det skall få ske. Men numera verkar det som gränserna kan tänjas på hur mycket som helst.

Här behövs den gamla stammens moraltanter dags att gräva upp dem igen!!