måndag, juni 11, 2007

Det kom ett brev...



(Jag hoppas jag är ursäktad för att jag lånar bilden...)

Jag var ute och surfade runt bland en massa bloggar förra året och stötte på en som fastnade hos mig, rejält.

"Saker min sambo och jag tyckte olika om." av Sabina Strand.

Jag läste och kommenterade, förfärades och skrattade om vartannat. Och grät, också. Nu har bloggen blivit en bok och lyckliga jag hade turen att få en alldeles egen av författaren.

Boken är en berättelse om ett samboförhållande som gick i kras. Det gör tusentals samboförhållanden varje dag. Kanske just därför är boken så intressant. Det är de små nyanserna, vardagen mitt i dramatiken, som gör att man inte kan lägga ner den. Den visar så tydligt att man behöver inte en massmördare i sitt liv för att få det illa. Det räcker med "Normala" människor, sådana som utifrån verkar vettiga, för att vårt liv ska ta en vändning vi inte väntat oss.

Texterna är lysande och behöver inte antränga sig för att nå fram. Det finns en underbar svart humor under all tragik, eller över, beroende på var man läser. Speciellt avsnittet om badmössan är något jag aldrig kommer att glömma.

Om du ska köpa någon bok den här sommaren så köp den här. Den är perfekt för alla som någonsin varit vuxna, varit förälskade, varit sambo, haft ett förhållande, blivit sårade i kärlek eller vara lite ledsna. Glömde jag någon??

Provläs boken här. Du kommer inte att ångra dig.

1 kommentar:

T sa...

Oh, den måste jag läsa!