måndag, maj 11, 2009

Pisk på stjärten SVD!!

Idag läste jag SvD. Det händer ibland. Vissa dagar är det mer givande än andra. Idag tillexempel fick jag se svart på vitt vems lön som SvD borde spara in på såhär i kristider. Dan Backmans lista över udda Eurovision är bland det lataste reseachunderlag jag någonsin sett. Det största problemet är att bidragen knappast är udda, de flesta är mest 70-tal och någon har en lustig frisyr. Det näst största problemet är att han inte ens orkat skriva idividuella kommentarer till klippen utan nästan kopierat flera av dem.

Dan, såhär ska det se ut. Bara som ett exempel:

CEES LISTA ÖVER UDDA EUROVISION-BIDRAG GENOM TIDERNA

1. Tyskland 1998 - Guildo Horn - "Guildo hat euch lieb"
Vansinnig tysk med vansinniga kläder springer runt och juckar mot pinnar långt innan Lena Ph kom på den idén.




2. Österrike 2003 - Alf Poier "Weil der Mensch zählt"
Liten man i basker tar med sig djuren från ladugården och blandar barnvisa med metall-riff.




3. Polen 2003 - Ich Troje "Keine Grenzen"
Ett rymdepos i polsk stil, med Edward Scissorhands som en av solisterna. Tänk er Håkan Hemlin försöka sjunga smäktande om fred. Låten i sig är inte så illa men hela inramningen är rätt galen.





4. Grekland 2002 - Rakintzhs "SAGAPO"
För att fortsätta på rymdtemat så kan vi presentera ett rejält synthnummer som skulle göra S.P.O.C.K. nöjda! Det påminner om ett gäng Stormtroopers från Star Wars som bestämt sig för att bli snälla och börja sjunga istället. Jag var en av få som gillade akten detta år.




5. Israel 1987 - Datner & Kushnir "Hoppa Hulle"
Bluesbrothers på Hebreiska, låter det bra? Det här är bidraget som fick Bert Karlssons att lyfta mikrofonen och ta ton.



6. Moldavien 2007 - Zdob si zdub "Boonika bate doba"
MOldavisk reaggie blandat med en massa gitarr, och så en uppklädd liten gumma i en gungstol.
Låten heter ungefär "Farmor slår på trumman", och det är vad som händer här. Inte så gammal, men ändå en klassiker.



7. Sverige 2000 - Roger Pontare "When spirits are calling my name"
Vi måste faktiskt ha med Sveriges mest udda scenshow. Låten älskar jag, men Europa måste verkligen ha undrat var vi hittat den här killen och hans indianpolare. (Introt är långt, låten kommer igång efter ca 1 minut så håll ut!)



8. Tyskland 1979 -
Dschinghis Khan (the group) performing "Dschinghis Khan" (the song)
Visst, det är en billig poäng. Men man KAN inte göra en sån här lista utan att ta med
Dschinghis Khan. Låten blev en hit. I Sverige fick vi en cover på denna av Vikingarna. Kanske inte Christer Sjögrens ljusaste stund..



9. Schweiz 1979 -
Pfuri, Gorps & Kniri "Trödler & Co"
Bröderna Djups Europeiska föregångare (eller är det efterträdare?).



10. Ukraina 2003 - Oleksandr "Hasta la vista"
Med anledning av vad Sverige skickar i år, så är det på sin plats att nämna att vi på intet sätt var först med att blanda opera och pop i Eurovisionsammanhang. Den här unge mannen från Ukraina var en av de första, och bidraget ansågs som klart "udda" när det kom.
Jag lägger in videon istället för framträdandet, eftersom den är klart sevärd. Ingen har någonsin sett så glad ut över ett kraschat förhållande som Oleksandr.


10 kommentarer:

eek, a cat! sa...

Sagapo tycker jag nog är det mest udda av alla. Det är så jävla fel på alla sätt i ESC. :D

Filifjonkan 1 sa...

hahha Jamen Malena hon sjöng brallorna av dem allihop till stor glädje för mig!Men har väl aldrig hört så mycket falsksång som i går. Och förfärligt oljud och galenskap på scen faktiskt.

Kane sa...

Jag gillade Sagapo :D

Anonym sa...

Hej
jag läste att du tidigare har jobbat som intervjuare. Jag ska nämligen provjobba som intervjuare och har lite frågor jag undrar över. Skulle vara snällt ifall du kunde svara på dem.

- Om min kund inte är intresserad på att svara på frågor, vad säger jag då? Handlar det om att övertyga ?

- Om min kund avbryter mig mitt under intervjun och säger : jag vill inte bli intervjuad längre..vad säger jag då?

- Sen det där med att läsa upp frågorna, läser man dem så som det står på pappret? jag menar, det låter lite konstigt om man säger: okej fråga 1…mm då går vi vidare till fråga 2..förstår du vad jag menar?

undrar lite över dessa frågor..

Skogsrået sa...

Hej Anonym:

Det bästa tipset jag kan ge dig är att arbeta utifrån devisen att personen du pratat med ska ha en MINST lika god uppfattning om företaget/produkten du representerar som innan du kom fram och "störde".

Det innebär att man INTE ska tjata ihjäl folk utan tvärt om veta när det är dags att sluta. Och alltid vara trevlig oavsett.

Räkna ut exakt hur många minuter du behöver av deras tid. Börja med att tala om det. Var noga med att hålla dig till den tiden sedan.
Om personen är upptagen så fråga om du kan ringa tillbaka vid ett annat tillfälle (och när).

Om de avbryter mitt under intervjun så kan du hantera det på två sätt. a) om det är endast några få frågor kvar så tala om exakt hur långt som är kvar, och ställ dem så fort du kan.
b) om du har halva intervjun kvar så be att få återkomma vid ett annat tillfälle, alt vänta kvar i luren om de tex bara behöver ta hand om en kund eller så.

Bästa sättet att slippa personer som avbryter är att från början informera om exakt hur lång tid intervjun tar, och hålla sig till den tidsramen.

Läs EXAKT som det står på papperet tills du är tillräckligt insatt i mateialet. ANnars är risken att du omformulerar eller tar bort något som är viktigt att det sägs exakt så. Man kan ställa samma fråga om 1000 olika sätt och få helt olika svar, och det är viktigt att alla får samma förutsättningar när de ska svar. Frågans nummer behöver du inte läsa :)

Anonym sa...

tack så mkt för dina tips =)

Anonym sa...

förlåt att jag bombaderar din hjärna med jobb frågor, men jag måste bara fråga en till grej. ( min arbetsledare e lite flipp så drf vill jag inte fråga henne)

iaf, när man går till sin arbetsplas som intervjuare så har man inte bestämda platser eller hur? Visst har man olika platser varje gång man går dit? och hur vet man vart man ska sitta? Går man runt och kollar på borden om ens anställningsnummer står där?

Anonym sa...

Oh Gud hjälpe oss stackars intervjuoffer,,;))

Skogsraet som glömt sitt lösen sa...

Anonym>>

Oftast så hugger du bara en tom plats. Ställen där man sitter kanske 20-30 stycken i samma rum med bara små bås eller liknande, har inga platser.

Vet ju inte hur de gör på just ditt ställe. Men troligen så tar du en ledig stol bara och så får du en "Inloggning" på datorn så att de vet att du har suttit där.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack